ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΠΡΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ Κατάθεση προσφορών για την επέκταση προς Περιστέρι

Σήμερα σας κάλεσα για να σας κάνω ορισμένες πολύ σημαντικές ανακοινώσεις για το ΜΕΤΡΟ της Αθήνας  και τις επεκτάσεις του στο Λεκανοπέδιο. Συγκεκριμένα :

  • Προχθές  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με επιστολή της μας ενημέρωσε ότι απορρίπτει τις καταγγελίες της εταιρείας ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ και ZAGOPE Πορτογαλίας για τους Διαγωνισμούς των Επεκτάσεων του Μετρό προς Ελληνικό και Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι) και μας έδωσε το πράσινο φως για να ολοκληρώσουμε του διαγωνισμούς για έργα συνολικού προϋπολογισμού 530 εκατ. ευρώ.

  • Σήμερα άνοιξαν οι οικονομικές προσφορές και αναδείχθηκαν οι προσωρινοί ανάδοχοι για τα δύο αυτά μεγάλα έργα

  • Τέλος, θα σας κάνω ενημέρωση για τους άλλους διαγωνισμούς του ΜΕΤΡΟ που τρέχουν και το θέμα της επέκτασης του ΜΕΤΡΟ στον Πειραιά.

  • Επίσης σημαντικές ανακοινώσεις έχω να σας κάνω για τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, και τη χρηματοδότησή της.

Αναλυτικότερα :

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Με επιστολή του ο Γενικός Διευθυντής της Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Αλεξάντερ Σάουμπ μας ενημέρωσε ότι μετά από ενδελεχή μελέτη των καταγγελιών για τους Διαγωνισμούς των Επεκτάσεων του Μετρό Αθήνας προς Ελληνικό και προς Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι), «κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν διαθέτουν στοιχεία που να καταδεικνύουν παραβίαση του Κοινοτικού Δικαίου περί δημοσίων συμβάσεων» και οδηγούνται σε «αρχειοθέτηση των εν λόγω καταγγελιών». Ταυτόχρονα, χθες, ανακοινώθηκαν και οι τελευταίες αποφάσεις των ελληνικών Δικαστηρίων για τους δύο αυτούς Διαγωνισμούς, οι οποίες και αυτές απέρριψαν τους ισχυρισμούς των διαγωνιζομένων.  Οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των ελληνικών Δικαστηρίων επιτρέπουν τη συνέχιση του Διαγωνισμού, το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων.

Η απόφαση αυτή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προφανώς διαψεύδει και εκθέτει τις Κασσάνδρες που τόσο καιρό καταστροφολογούσαν  και προεξοφλούσαν το μπλοκάρισμα των έργων και την ακύρωση των διαγωνισμών του ΜΕΤΡΟ στην Αθήνα. Θα επαναλάβω, όμως, και πάλι σήμερα που οι αποφάσεις των Δικαστηρίων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δικαιώνουν το ΥΠΕΧΩΔΕ ότι ακόμα και αν μία δικαστική απόφαση ή απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι αντίθετη με τις αποφάσεις κάποιας Επιτροπής Διαγωνισμού, αυτό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην ότι έγινε λάθος. Πολύ περισσότερο δεν σημαίνει ότι έγινε εσκεμμένα λάθος. Απλώς σε τέτοιες περιπτώσεις ορισμένες φορές μπορούν να δοθούν διαφορετικές νομικές ερμηνείες.

Ωστόσο με αφορμή αυτή την εξέλιξη θα σας δώσω ένα πίνακα για να αντιληφθείτε όλοι τι εννοώ όταν λέω ότι ορισμένοι εργολάβοι το παρακάνουν με τις ενστάσεις. Για αυτούς τους δύο διαγωνισμούς κατατέθηκαν συνολικά 44 ενστάσεις, προσφυγές, αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων και καταγγελίες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συνολικά 44 για δύο διαγωνισμούς. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται κανένα σχόλιο. Απλά θέλω να καταλάβετε τις εργατοώρες που έχουμε σπαταλήσει στο ΥΠΕΧΩΔΕ και την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για αυτή την τεράστια υπερβολή.

Σήμερα, οι ισχυρισμοί των διαγωνιζομένων έχουν απορριφθεί και στις 44 περιπτώσεις.  Με τη συστηματική προσπάθειά  μας ο χρόνος εξέτασης όλων αυτών των ζητημάτων ελαχιστοποιήθηκε και δεν ξεπέρασε τους δύο μήνες, έτσι ώστε τα έργα αυτά να εξακολουθούν να βρίσκονται εντός χρονοδιαγράμματος.

Ο προσωρινός ανάδοχος στο έργο της επέκτασης του ΜΕΤΡΟ στο Ελληνικό

Όπως σας είπα, σήμερα η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ προχώρησε στο άνοιγμα των Οικονομικών Προσφορών του διαγωνισμού για την επέκταση του ΜΕΤΡΟ προς το Ελληνικό, προϋπολογισμού 330 εκατομμυρίων ευρώ. Η κατάταξη των τεσσάρων διαγωνιζομένων κοινοπραξιών έχει ως εξής :

Α/ΑΚοινοπραξίαΟικονομική Προσφορά
1ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – SIEMENS AG – VINCI CONSTRUCTION GRANDS PROJECTS270.600.000 €
2J & P–ABAΞ AE– FCC CONSTRUCCION SA – ELECNOR SA – INSTALACIONES INABENSA SA272.000.000 €
3IMPREGILO – ΑΕΓΕΚ – SELI – ALSTOM TRANSPORT273.560.000 €
4ALPINE MAYREDER BAU GmbH – OBRASCON HUARTE LAIN SA – ΤΕΡΝΑ ΑΕ – ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ – POWELL
ELECTRICAL SYSTEMS INC.
275.300.000 €

Με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα του Διαγωνισμού Προσωρινός Ανάδοχος του έργου είναι η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – SIEMENS AG – VINCI CONSTRUCTIONS GRANDS PROJECTS.

Η υπογραφή της σύμβασης του έργου αναμένεται στις αρχές του 2006, δηλαδή σε μικρότερο χρονικό διάστημα από εκείνον που είχε ανακοινωθεί (Μάρτιος 2006) στον προγραμματισμό του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Η επέκταση του ΜΕΤΡΟ προς Ελληνικό κατά 5,5 χλμ., υπογείως της Λεωφ.Βουλιαγμένης, και η προσθήκη 4 νέων Σταθμών (ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ-ΑΛΙΜΟΣ-ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ- ΕΛΛΗΝΙΚΟ) στο δίκτυο του Μετρό προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2009. Η επέκταση αυτή αναμένεται να εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση περισσότερους από 80.000 επιβάτες.

Ο προσωρινός ανάδοχος στο έργο της επέκτασης του ΜΕΤΡΟ προς Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι)

Με το έργο αυτό, προϋπολογισμού 200 εκατομμυρίων ευρώ, η Γραμμή 3 του Μετρό της Αθήνας επεκτείνεται ακόμη περισσότερο στη Δυτική Αθήνα, φθάνοντας πλέον στις περιοχές της Αγίας Μαρίνας (Χαϊδαρίου) και της Αγίας Βαρβάρας.

Μετά από το άνοιγμα των Οικονομικών Προσφορών, η κατάταξη των τεσσάρων διαγωνιζομένων κοινοπραξιών έχει ως εξής :

Α/ΑΚοινοπραξίαΟικονομική Προσφορά
1ALPIN – ΤΕΡΝΑ – ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ –POWELL164.270.000 €
2ΑΚΤΩΡ – SIEMENS – VINCI165.260.000 €
3J & P ΑΒΑΞ – FCC – ELECNOR –
INSTAL. INABENSA
165.600.000 €
4IMPREGILO – AEΓΕΚ – ALSTOM TRANSP.165.650.000 €

Με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα του Διαγωνισμού Προσωρινός Ανάδοχος του έργου είναι η κοινοπραξία ALPIN –ΤΕΡΝΑ – ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ – POWELL.

Στις αρχές του νέου έτους θα υπογραφεί η σύμβαση του έργου και αμέσως μετά θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες για την προσθήκη περίπου 1,5χλμ Γραμμής και ενός ακόμη Σταθμού (ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ (ΧΑΪΔΑΡΙ)). Στην εργολαβία αυτή έχει συμπεριληφθεί και η κατασκευή του Αμαξοστασίου στην περιοχή του Ελαιώνα, ενός έργου απαραίτητου για τη λειτουργία της Γραμμής 3. Το αμαξοστάσιο στην περιοχή του Ελαιώνα προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2007 και το έργο της επέκτασης του ΜΕΤΡΟ στην Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι) το 2008.  Η επέκταση αυτή αναμένεται να εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση περισσότερους από 30.000 επιβάτες.

Επισημαίνεται ότι και στους δύο διαγωνισμούς διασφαλίστηκε ο υψηλός ανταγωνισμός, καθώς συμμετείχαν συνολικά 29 μεγάλες ελληνικές και ξένες κατασκευαστικές εταιρείες και το κόστος ανά χιλιόμετρο γραμμής μετρό (75 εκ. ευρώ / χλμ) είναι σημαντικά χαμηλότερο από το αντίστοιχο κόστος των έργων μετρό στην Αθήνα που έχουν υλοποιηθεί μέχρι σήμερα (110 εκ. ευρώ / χλμ.).

Η κατασκευή Νέας Γραμμής 4 του ΜΕΤΡΟ

Σύμφωνα με τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό (1996 – 2000), στο εγκεκριμένο Σχέδιο Ανάπτυξης του Μετρό της Αθήνας προβλέπεται η κατασκευή δύο νέων Επεκτάσεων, που ουσιαστικά αποτελούν κλάδους των υφιστάμενων Γραμμών, όπως είναι ο κλάδος της Γραμμής 2 (Πανεπιστήμιο – Εξάρχεια – Αλεξάνδρας – Δικαστήρια – Κυψέλη – Γαλάτσι – ‘Aλσος Βεϊκου) και ο κλάδος της Γραμμής 3 (Πανόρμου – Φάρος – Σίδερα –  ΟΑΚΑ – Παράδεισος – Μαρούσι).

Μετά από πρόσφατες διερευνήσεις φάνηκε ότι οι εν λόγω επεκτάσεις δεν είναι τεχνικά εφικτό να αποτελέσουν κλάδους υφισταμένων Γραμμών, καθώς το ενδεχόμενο αυτό παρουσιάζει σημαντικές κατασκευαστικές και λειτουργικές αδυναμίες (διακοπή λειτουργίας της γραμμής, σύνθετη κατασκευή, υψηλό κόστος, συχνότητα των δρομολογίων, κ.λπ.).

Σε αυτό το πλαίσιο, η Αττικό Μετρό ΑΕ προχώρησε στην εξέταση της σύνδεσης των εν λόγω επεκτάσεων μεταξύ τους και την ανάπτυξή τους ως μία νέα αυτόνομη Γραμμή 4 σε σχήμα U, η οποία θα περιλαμβάνει τα παραπάνω δύο – ακτινικού χαρακτήρα – σκέλη (προς Γαλάτσι και προς Μαρούσι) και κεντρικό τμήμα που θα συνδέει 8 νέους σταθμούς Μετρό: Πανεπιστήμιο, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Παγκράτι/Καισαριανή, ‘Aνω Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδί, Κατεχάκη, με ανταπόκριση με τις υφιστάμενες Γραμμές 2 (Πανεπιστήμιο) και 3 (Ευαγγελισμός, Κατεχάκη).

Η νέα αυτή Γραμμή του Μετρό, Γραμμή 4 με χρώμα πορτοκαλί (‘Aλσος Βεϊκου – Πανεπιστήμιο – Κατεχάκη – Μαρούσι) έχει μήκος 19,6 χλμ., 20 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 2,1 δις ευρώ και αναμένεται όχι μόνο να αλλάξει δραστικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας αλλά να αναβαθμίσει σημαντικά τη ζωή στο Λεκανοπέδιο.  Η δημιουργία της νέας αυτής Γραμμής 4 παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως ενδεικτικά:

  • Η εξυπηρέτηση πολλών νέων πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης (Γαλάτσι, Κυψέλη, Παγκράτι, Καισαριανή, Ζωγράφου, περιοχές όμορες Λεωφ. Κηφισίας, κ.λπ.). Εκτιμάται ότι η εν λόγω Γραμμή θα εξυπηρετεί καθημερινά περισσότερους από 400.000 επιβάτες.

  • Η εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία (Παίδων, Λαϊκό), Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Πανεπιστημιούπολη, Πολυτεχνειούπολη καθώς και το Πανεπιστήμιο και το Πολυτεχνείο στο κέντρο της Αθήνας – “Η Γραμμή των Πανεπιστημίων”) και Δικαστήρια.

  • Η αύξηση της δικτύωσης του Μετρό που συνεπάγεται την αύξηση του αριθμού των σταθμών ανταπόκρισης, στους οποίους μπορεί να γίνει γρήγορη μετεπιβίβαση μεταξύ των Γραμμών του Μετρό.

  • Η ανακούφιση υφιστάμενων σταθμών Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού (Σύνταγμα, κ.λπ.).

Το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει εγκρίνει τους σχετικούς πόρους για τη χρηματοδότηση της μελέτης της εν λόγω νέας Γραμμής 4 του Μετρό.  Οι κλάδοι προς Γαλάτσι και Μαρούσι βρίσκονται ήδη υπό μελέτη, ενώ η μελέτη του νέου κλάδου σύνδεσης βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης.

Όσον αφορά στη χρηματοδότηση της εν λόγω νέας Γραμμής 4, εκτιμάται ότι δεν μπορεί να ενταχθεί στον προγραμματισμό του Δ’ ΚΠΣ, δεδομένης της προτεραιότητας της κατασκευής του βασικού έργου και των επεκτάσεων του Μετρό της Θεσσαλονίκης (2 δις ευρώ) καθώς και της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό στα Δυτικά Προάστια της Αθήνας από την Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι) ως τον Πειραιά και τη Ζέα (680 εκ. ευρώ). Κατά συνέπεια, εξετάστηκαν όλοι οι τρόποι χρηματοδότησης.

Με βάση πρόσφατη μελέτη της Αττικό Μετρό ΑΕ η ανάπτυξη και λειτουργία της Γραμμής 4 υπάρχει η δυνατότητα να υλοποιηθεί με την εφαρμογή ενός ειδικού χρηματοδοτικού σχήματος που θα αφορά στην τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων των διοδίων της Αττικής Οδού για μια ορισμένη χρονική περίοδο μετά την απόδοσή της από την Παραχωρησιούχο Εταιρεία στο Δημόσιο. Με αυτόν τον τρόπο, η κατασκευή της νέας Γραμμής 4 του Μετρό δεν θα επιφέρει καμία επιβάρυνση ούτε στον Κρατικό Προϋπολογισμό ούτε στα κονδύλια του Δ’ ΚΠΣ.

Είναι ένα σημαντικό θέμα με πολλές παραμέτρους, το οποίο το μελετάμε και θα το φέρω προς συζήτηση στο πλαίσιο της κυβέρνησης.

Η επέκταση της Γραμμής 2 προς Περιστέρι και Ανθούπολη

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΥΠΕΧΩΔΕ,  δύο ακόμη σύγχρονοι Σταθμοί Μετρό θα κατασκευαστούν στην επέκταση της Γραμμής 2 μετά τον Σταθμό ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ, έτσι ώστε το Περιστέρι να εξυπηρετείται από τρεις Σταθμούς Μετρό.

Ο ανάδοχος του έργου αναμένεται να ανακηρυχθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2006 και αμέσως μετά θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες για τους δύο νέους Σταθμούς του Περιστερίου.

Σημειώνεται ότι τα πρόσφατα αποτελέσματα των γεωτεχνικών ερευνών στην περιοχή του Σταθμού ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ, απέναντι από το γήπεδο του Αγίου Ιερόθεου, έδειξαν ότι το έδαφος είναι εντελώς ακατάλληλο για την κατασκευή υπόγειας σήραγγας μήκους περίπου 350 μέτρων, η οποία απαιτείται ως απόληξη μετά από κάθε τερματικό Σταθμό. Δηλαδή, η κατασκευή του Σταθμού στη θέση αυτή εγκυμονούσε σοβαρούς κινδύνους τόσο  για το ίδιο το έργο, όσο και για τις παρακείμενες κατοικίες, ενώ δεν θα επέτρεπε και την περαιτέρω επέκταση της Γραμμής προς Κηπούπολη, Πετρούπολη και Ίλιον.

Για τους παραπάνω λόγους, η Αττικό Μετρό ΑΕ αποφάσισε να μετατοπίσει τελικώς τον Σταθμό ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ κατά 300 περίπου μέτρα νοτιότερα. Συγκεκριμένα, βάσει του νέου σχεδιασμού, ο προαναφερόμενος Σταθμός χωροθετείται υπογείως της οδού Αναπαύσεως στο τμήμα μεταξύ των οδών Δωδεκανήσου και Θηβών.

Επισημαίνεται ότι η αναγκαστική αυτή μετακίνηση του Σταθμού πραγματοποιήθηκε αφού πρώτα εξετάσθηκαν όλες οι εναλλακτικές τεχνικές λύσεις σε συνάρτηση πάντα με τα γεωτεχνικά δεδομένα της περιοχής, προκειμένου να διατηρηθεί ο Σταθμός στην αρχική του θέση. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο Σταθμός ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ, ο τρίτος κατά σειρά στο Περιστέρι, και στη νέα του θέση αναμένεται ότι θα εξυπηρετήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις μετακινήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών της ευρύτερης περιοχής της Ανθούπολης, του ‘Aλσους Περιστερίου, του Δημοτικού Εκθεσιακού Κέντρου, κλπ. Η επιβατική κίνηση αυτής της επέκτασης υπολογίζεται σε 50.000 άτομα ημερησίως.

Η επέκταση της Γραμμής 3 ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ (ΧΑΪΔΑΡΙ) – ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΖΕΑ

Τα έργα των επεκτάσεων του Γραμμών του Μετρό της Αθήνας θα συνεχισθούν με τη δεύτερη γενιά των επεκτάσεων του δικτύου και πρώτη προτεραιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ αποτελεί η περαιτέρω επέκταση της Γραμμής 3 από την Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι) στον Πειραιά. Για τον λόγο αυτό η επέκταση αυτή έχει προταθεί να χρηματοδοτηθεί από το Γ’ ΚΠΣ, από κονδύλια που δεν έχουν απορροφηθεί σε άλλα επιχειρησιακά προγράμματα. Η Αττικό Μετρό ΑΕ έχει ήδη έτοιμη την προμελέτη του έργου και είναι σε θέση να ξεκινήσει τις διαδικασίες δημοπράτησης αμέσως μόλις εξασφαλισθεί η χρηματοδότηση της επέκτασης.

Η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό θα ξεκινάει από τον Σταθμό ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ (ΧΑΪΔΑΡΙ) και θα καταλήγει στη ΖΕΑ, διαθέτοντας 7 νέους Σταθμούς και συνολικό μήκος 8,3 χλμ., και θα εξυπηρετεί τόσο τα δυτικά προάστια του Λεκανοπεδίου (Αγία Βαρβάρα, Νίκαια, Κορυδαλλός) όσο και του Πειραιά, ο οποίος θα διαθέτει 3 σύγχρονους Σταθμούς (ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ και ΖΕΑ).

Με την υλοποίηση αυτής της επέκτασης η Γραμμή 3 θα έχει συνολικό μήκος 49 χλμ. (από τα οποία τα 28,3 χλμ υπόγεια) συνδέοντας τη Ζέα με το Αεροδρόμιο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ μέσω του κέντρου της Αθήνας σε λιγότερο από 48 λεπτά.

Τελειώνοντας θέλω να υπογραμμίσω το  εξής : Το  Μετρό είναι το σημαντικότερο συγκοινωνιακό έργο στο Λεκανοπέδιο. Για τον λόγο αυτό έχουμε ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια για την προώθηση και υλοποίηση των επεκτάσεων του Μετρό έτσι ώστε σταδιακά αυτό να καλύπτει όλο το Λεκανοπέδιο. Προωθούμε, λοιπόν, τα έργα της δεύτερης γενιάς των επεκτάσεων του ΜΕΤΡΟ  με στόχο, εντός της επόμενης οκταετίας, τη λειτουργία 87 χιλιόμετρων δικτύου με 65 σύγχρονους Σταθμούς.

Print Friendly, PDF & Email
Scroll Up