ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ-Διαφάνεια και προστασία του δημόσιου συμφέροντος

Τον τελευταίο καιρό ορισμένες κατασκευαστικές εταιρείες για την προώθηση των ιδιωτικών επιχειρηματικών τους σχεδίων διαχέουν στον τύπο αναληθείς και ατεκμηρίωτους ισχυρισμούς για τους διαγωνισμούς της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ για την ανάθεση των έργων του μετρό στην Αθήνα. Μάλιστα, αυτοί οι ισχυρισμοί των κατασκευαστικών εταιρειών που αποκλείστηκαν επειδή δεν διέθεταν την απαιτούμενη εμπειρία υιοθετούνται άκριτα από ορισμένα μέσα μαζικής ενημέρωσης, χωρίς να τηρούνται οι κανόνες δεοντολογίας με την αναζήτηση και της άποψης εκείνων που υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον.

Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, Εταιρεία με υψηλή κατάρτιση και καταξιωμένη διεθνώς για την υψηλή ποιότητα κατασκευής του μετρό της Αθήνας, οφείλει να ενημερώσει για τα πραγματικά περιστατικά των διαγωνισμών των επεκτάσεων του μετρό προς το Ελληνικό και προς την Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι):

  1. Οι διαγωνισμοί για τις επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας διενεργήθηκαν από την Αττικό Μετρό ΑΕ με απόλυτη διαφάνεια και τηρήθηκε απαρέγκλιτα η ελληνική και κοινοτική νομοθεσία, όπως άλλωστε επιβεβαιώθηκε και από την απόρριψη του συνόλου των 44 ενστάσεων, προσφυγών, αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων και καταγγελιών που κατέθεσαν οι διαγωνιζόμενοι. Τόσο τα ελληνικά δικαστήρια όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκριναν αβάσιμους τους ισχυρισμούς εκείνων που αποκλείστηκαν επειδή δεν είχαν εμπειρία και η επίκληση του κινδύνου απώλειας κονδυλίων είχε μόνο επικουρικό χαρακτήρα.
  2. Στους διαγωνισμούς αυτούς διασφαλίστηκε το δημόσιο συμφέρον με την επίτευξη υψηλού ανταγωνισμού αφού συμμετείχαν τελικά 4 όμιλοι με 16 από τις μεγαλύτερες ελληνικές και ξένες εταιρείες (συγκεκριμένα, οι 11 εταιρείες ήταν ξένες). Αποτέλεσμα του ανταγωνισμού αυτού ήταν η επίτευξη των πλέον επωφελών για το δημόσιο οικονομικών προσφορών για τόσο πολυσύνθετο έργο όπως το μετρό. Για πρώτη φορά, μετά από 15 χρόνια κατασκευής έργων μετρό στην Ελλάδα, επιτεύχθηκε τόσο χαμηλή τιμή κατασκευής (75 εκ. €/χλμ. σε σχέση με τα έως σήμερα έργα που έχουν κοστίσει 110 εκ. €/χλμ.).
  3. Οι οικονομικές προσφορές που επιτεύχθηκαν κατατάσσουν τα εν λόγω έργα επεκτάσεων του μετρό της Αθήνας ανάμεσα σε εκείνα με το χαμηλότερο κόστος στην Ευρώπη, όπως χαρακτηριστικά φαίνεται στον πίνακα που ακολουθεί.
Πόλη – έργο μετρόΚόστοςΜήκος

Αριθμός Σταθμών

Περίοδος Κατασκευής
Λονδίνο – Γραμμή Jubilee375 εκ.
ευρώ/χλμ
16 χλμ.

11

1991 – 2000
Παρίσι – Γραμμή 14 Meteor156 εκ.
ευρώ/χλμ
7 χλμ.

7

1990 -1998
Λισσαβώνα – Επεκτάσεις 4 Γραμμών118 εκ.
ευρώ/χλμ.
12 χλμ.

20

1990-1998
Αθήνα – Εργα σε Λειτουργία110 εκ.
ευρώ/χλμ.
26 χλμ.

24

1992-2004
Ρώμη – Γραμμή C (υπό ανάθεση)102 εκ.
ευρώ/χλμ.
25 χλμ.

30

2005-
Αμστερνταμ – Γραμμή North -South86 εκ.
ευρώ/χλμ.
9,5 χλμ.

8

2003
Κωνσταντινούπολη – Γραμμή 4 Taksim80 εκ.
ευρώ/χλμ.
7,6 χλμ

6

1992-2000
Αθήνα – Νέες Επεκτάσεις75 εκ.
ευρώ/χλμ.
13 χλμ.

13

2006
Μαδρίτη – Δίκτυο Μετρό51 εκ.
ευρώ/χλμ.
192 χλμ.

146

1995

Πηγές: www.urbanrail.net, www.uitp.com, www.ita.com

Σε κάθε περίπτωση επισημαίνεται ότι το κόστος κατασκευής ενός έργου μετρό εξαρτάται από τις τεχνικές ιδιαιτερότητές του και για τον λόγο αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή όταν κανείς συγκρίνει το κόστος του μετρό της Αθήνας, το οποίο κατασκευάστηκε και κατασκευάζεται σε ιδιαίτερα σεισμογενή περιοχή, με πολλούς διαφορετικούς και συχνά δύσκολους για διάνοιξη σήραγγας τύπους εδαφών, και με πλήθος αρχαιολογικών ευρημάτων στο υπέδαφος, σε σχέση με το κόστος έργων με άλλα ευκολότερα τεχνικά χαρακτηριστικά όπως εκείνα της Μαδρίτης (μηδενική σεισμικότητα, απουσία αρχαιολογικών, πολύ καλά εδάφη, κλπ.).

Η επιχειρούμενη από διαφόρους σύγκριση με το μετρό ελαφρού τύπου (με τρία βαγόνια ανά συρμό και μικρούς σταθμούς 60 μ.) του Τορίνο με το μετρό της Αθήνας (με έξη βαγόνια ανά συρμό και μεγάλους σταθμούς 110 μ.) είναι τελείως ανέφικτη, όπως επίσης δεν είναι δυνατή σήμερα και η σύγκριση με τις υπό κατασκευή επεκτάσεις του μετρό της Κωνσταντινούπολης, οι οποίες παρουσιάζουν σημαντικά προβλήματα και δεν είναι εύκολο να υπολογίσει κανείς με ακρίβεια το τελικό κόστος του έργου.

4.  Οι εκπτώσεις που επιτεύχθηκαν για το πολυσύνθετο έργο της κατασκευής μετρό προς Ελληνικό και προς Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι) είναι
επωφελείς για το δημόσιο συμφέρον διότι:

  • κυμαίνονται υψηλότερα από εκείνες των άλλων παρόμοιων έργων επεκτάσεων του μετρό που έχουν δημοπρατηθεί έως σήμερα (προς Δ.Πλακεντίας, προς Αιγάλεω, προς Αγ.Δημήτριο).

  • ο υπολογισμός του προϋπολογισμού κατασκευής των έργων από την Αττικό Μετρό ΑΕ προκύπτει από λεπτομερειακή και ακριβή μελέτη, η οποία τεκμηριώνει αναλυτικά τον προϋπολογισμό του έργου εκμηδενίζοντας έτσι τα περιθώρια έκπτωσης που μπορούν εξ αντικειμένου να προσφέρουν οι διαγωνιζόμενοι.

  • ο υπολογισμός του προϋπολογισμού κατασκευής των έργων έγινε με βάση τις τιμές μονάδος των νέων ενιαίων τιμολογίων του ΥΠΕΧΩΔΕ, τα οποία αφορούν σε τιμές κατά 40% με 50% χαμηλότερες από τις προηγούμενες τιμές των αναλυτικών τιμολογίων.

  • Οι προϋπολογισμοί των έργων αφορούν σε ‘Κατ’ Αποκοπήν Τίμημα’ και σύμφωνα με τα συμβατικά τεύχη οι υποψήφιοι δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρωθούν επιπλέον για τυχόν πρόσθετες εργασίες συμπεριλαμβάνοντας στην οικονομική προσφορά τους όλους τους απρόβλεπτους παράγοντες που μπορεί να προκύψουν σε ένα τόσο σύνθετο υπόγειο έργο όπως η κατασκευή του μετρό. Συνεπώς, ο επιχειρηματικός κίνδυνος σε εξειδικευμένα έργα παρόμοιας φύσης είναι αυξημένος περιορίζοντας έτσι τη δυνατότητα συμπίεσης του προϋπολογισμού του έργου (έκπτωση).

Κατά συνέπεια, είναι απρόσφορη οποιαδήποτε σύγκριση των συγκεκριμένων έργων μετρό με άλλα έργα – ως επί το πλείστον απλούστερα – που έχουν δημοπρατηθεί πρόσφατα στην Ελλάδα.

5. Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά τη διάρκεια επίσημης διμερούς συνεργασίας για παροχή διευκρινήσεων
σχετικά με καταγγελίες για την ανάθεση έργων που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα δεν έθεσαν στην
ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ το παραμικρό ζήτημα σχετικά με τους εν λόγω διαγωνισμούς, επιβεβαιώνοντας έτσι εκ νέου την
επίσημη έγγραφη πρόθεσή τους να θέσουν τις καταγγελίες στο αρχείο.

Από τα παραπάνω προκύπτει σαφώς ότι στους εν λόγω διαγωνισμούς η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ τήρησε απαρέγκλιτα τη νομιμότητα και τη διαφάνεια των έργων και υπερασπίστηκε το δημόσιο συμφέρον. Είναι κατά συνέπεια απορίας άξιο πως οι συγκεκριμένες κατασκευαστικές εταιρείες που αποκλείστηκαν από τους διαγωνισμούς των έργων των επεκτάσεων μετρό λόγω έλλειψης εμπειρίας έχουν επιδοθεί σε συστηματικό αγώνα απαξίωσης του έργου της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ και σπίλωσης της τιμής και της υπόληψης της Διοίκησης και των στελεχών της Εταιρείας, με τη συστηματική διάχυση ανακριβών ισχυρισμών και βαρύτατων απαξιωτικών και μειωτικών χαρακτηρισμών στον τύπο και την αποστολή επιστολών με προσωπικές επιθέσεις κατά των στελεχών της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ.

Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ θα προστατέψει με τον πιο κατηγορηματικό και αποτελεσματικό τρόπο τόσο τη νομιμότητα και τη διαφάνεια στους διαγωνισμούς ανάθεσης των έργων, όσο και το δημόσιο συμφέρον και την τιμή και την υπόληψη εκείνων που το υπηρετούν. Η προσφυγή στη δικαιοσύνη αποτελεί πλέον τον μόνο τρόπο προστασίας τόσο του κύρους και της αξιοπιστίας της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, όσο και της προσωπικής και επαγγελματικής αξιοπρέπειας των μελών της Διοίκησής της και των στελεχών της.

Για τον λόγο αυτό, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, οι διοικούντες της και τα στελέχη της έχουν ήδη δώσει εντολή σε πληρεξούσιους δικηγόρους για την κατά περίπτωση κατάθεση ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών Αγωγών με αίτημα την άρση της προσβολής και την καταβολή χρηματικής ικανοποίησης για την αποκατάσταση της ηθικής βλάβης που υπέστησαν από τις πράξεις των εταιρειών Μηχανική Α.Ε., Zagope Construcoes e Engenharia S.A., Construtora do Tamega S.A., Efacec Engenharia S.A. και Sociedade de Construcoes Soares Da Costa S.A.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με την Υπηρεσία Επικοινωνίας της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, τηλ. 210-6792031, φαξ 210-6726126, email info@ametro.gr

Print Friendly, PDF & Email
Scroll Up