ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΜΕΤΡΟ ΠΡΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟ – Υπογραφή Σύμβασης Έργου επέκτασης ΜΕΤΡΟ προς το Ελληνικό

Υπογράφηκε σήμερα η σύμβαση της επέκτασης της Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς το Ελληνικό.

Για το θέμα αυτό ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς έκανε την ακόλουθη δήλωση:  «Υπογράφηκε σήμερα η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ελληνικό. Το συνολικό μήκος της επέκτασης είναι 5,5 χιλιόμετρα και θα κατασκευαστούν 4 νέοι σταθμοί: Ηλιούπολης, Αλίμου, Αργυρούπολης και Ελληνικού. Το έργο θα γίνει υπόγεια και όχι υπέργεια όπως προέβλεπε η μελέτη που παραλάβαμε, με υπερυψωμένη γέφυρα περίπου 5,5 χλμ. κατά μήκος της Λεωφ. Βουλιαγμένης –λύση που θα είχε πολύ δυσμενείς επιπτώσεις στην περιοχή.

Μελετήσαμε το έργο εξ αρχής, ακυρώσαμε τον προηγούμενο διαγωνισμό και επιλέξαμε η επέκταση να κατασκευασθεί ως υπόγεια σήραγγα. Το σημαντικό είναι ότι καταφέραμε να ανατρέψουμε τον αρχικό σχεδιασμό του έργου, χωρίς να χάσουμε ούτε χρόνο ούτε χρήμα. Σημειώνω ότι:

Με την αναλυτική μελέτη, σε συνδυασμό με τα νέα τιμολόγια του ΥΠΕΧΩΔΕ, επιτεύχθηκε κόστος ανά χιλιόμετρο 75 εκ €, κατατάσσοντας το έργο σε ένα από τα έργα Μετρό με το χαμηλότερο κόστος στην Ευρώπη και σαφώς χαμηλότερο από το κόστος των 110 εκ. €/χλμ. των έως σήμερα έργων Μετρό στην Αθήνα.

Υπογράφηκε η σύμβαση το Μάρτιο, δηλαδή εντός του χρονοδιαγράμματος που είχαμε ανακοινώσει τον Οκτώβριο του 2004, παρά τις 24 ενστάσεις και προσφυγές των διαγωνιζομένων κατασκευαστικών εταιρειών σε ελληνικά δικαστήρια και Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι οποίες απορρίφθηκαν όλες.
Η κατασκευή του έργου θα ξεκινήσει τον Μάιο του 2006 και η επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ελληνικό θα παραδοθεί στα τέλη του 2009, εξυπηρετώντας σε καθημερινή βάση περισσότερους από 80.000 επιβάτες. Παράλληλα, μελετάται η δημιουργία Σταθμών Μετεπιβίβασης από και προς Λεωφορειακές Γραμμές καθώς και Χώρων Στάθμευσης μεγάλης χωρητικότητας στους Σταθμούς Αργυρούπολη και Ελληνικό, προκειμένου να επιτευχθεί η βέλτιστη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.

Με τη λειτουργία αυτής της επέκτασης, η απόσταση από το Ελληνικό έως το κέντρο της Αθήνας(Σύνταγμα) θα διανύεται μόλις σε 14 λεπτά, ενώ όλοι γνωρίζουμε σήμερα ότι με αυτοκίνητο σε ώρα αιχμής απαιτούνται περισσότερα από 45 λεπτά!»

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Αρνητικές συνέπειες της υπέργειας κατασκευής

Ο παλαιός Διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί τον Φεβρουάριο του 2004 και η επέκταση είχε χαρακτηριστικά κυρίως υπέργειας και επιφανειακής Γραμμής έως το Ελληνικό, ακολουθώντας την κεντρική νησίδα στην Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Αντίστοιχα οι δύο πρώτοι Σταθμοί θα ήταν εναέριοι, ο τρίτος επιφανειακός και μόνον ο τερματικός Σταθμός υπόγειος. Η κατασκευή του έργου με αυτήν την μορφή θα είχε ως συνέπειες :

Κατά την διάρκεια της κατασκευής

  • Την καταστροφή συνολικής έκτασης 63.000 τμ. πρασίνου στους χώρους που θα πραγματοποιείτο κατάληψη για την ανάπτυξη των εργοταξίων του Μετρό (45 στρεμμάτων πρασίνου της κεντρικής νησίδας της Λ.Βουλιαγμένης και 18 στρεμμάτων στην περιοχή των Σταθμών).
  • Το κόψιμο ή στην καλύτερη περίπτωση των απομάκρυνση 540 δένδρων (ακακίες, λεύκες, ελιές, κλπ.).
  • Επιφανειακές εκσκαφές συνολικής εκτάσεως 210.000 κυβικών μέτρων, με εύλογες συνέπειες από την σκόνη στις παρακείμενες κατοικίες, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
  • Aπόφευκτο θόρυβο από την λειτουργία των ειδικών μηχανημάτων του εργοταξίου και των φορτηγών κατά μήκος της Λεωφόρου Βουλιαγμένης.
  • Καταληψη τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας (δύο ανά κατεύθυνση) στην Λ.Βουλιαγμένης για την ανάπτυξη των εργοταξιακών χώρων.
  • Κατεδάφιση της πεζογέφυρας στην περιοχή της Λεωφόρου Αλίμου καθώς και της γέφυρας Αλεξιουπόλεως.

Κατά την διάρκεια της λειτουργίας

  • Θόρυβο της τάξεως των 61,8 db από τις 5:30 το πρωί έως το τέλος της λειτουργίας των συρμών του Μετρό (00:30).
  • Ριζική μεταβολή της αισθητικής κατά μήκος της Λ.Βουλιαγμένης και κυρίως για τους κατοίκους στην προαναφερόμενη Λεωφόρο καθώς με την υπέργεια κατασκευή τα μπαλκόνια του 1ο ορόφου θα είχαν πλέον ως θέα τους διερχόμενους συρμούς.
Υπόγειο αντί υπέργειο

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω μειονεκτήματα και μετά από αναλυτικότερη και ορθολογικότερη εξέταση του τρόπου κατασκευής, ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ.Γιώργος Σουφλιάς αποφάσισε να ματαιώσει τον Διαγωνισμό και να επαναπροκηρύξει νέο Διαγωνισμό τον Φεβρουάριο του 2005, όπου το σύνολο της επέκτασης της Γραμμής 2 προς το Ελληνικό είναι υπόγειο, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλο το δίκτυο του Μετρό της Αθήνας.

Στη νέα δημοπράτηση συμμετείχαν συνολικά 16 μεγάλες τεχνικές εταιρείες από την Ελλάδα και την Ευρώπη και τον Σεπτέμβριο του 2005, δηλαδή σε χρονικό διάστημα μόλις 6 μηνών, ολοκληρώθηκε ο Διαγωνισμός με την ανακοίνωση του Προσωρινού Αναδόχου (ΑΚΤΩΡ – SIEMENS – VINCI CONSTRUCTION GRANDS PROJECT)

Μετά την υπογραφή της σύμβασης, θα ξεκινήσει σταδιακά η εγκατάσταση της Αναδόχου κοινοπραξίας προκειμένου τα 5,5 χλμ υπόγειας σήραγγας και οι 4 νέοι Σταθμοί να έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2009.

ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
  • Μήκος επέκτασης 5.5 χλμ. από τον Αγ. Δημήτριο έως το Ελληνικό.

  • Το έργο θα είναι πλήρως υπογειοποιημένο με απολήξεις στο επίπεδο οδού στις περιοχές των σταθμών και των φρεάτων.

  • Θα κατασκευασθούν 4 νέοι σταθμοί, που ονοματίζονται από τις αντίστοιχες περιοχές των δήμων Ηλιούπολης, Αλίμου, Αργυρούπολης και Ελληνικού από τους οποίους διέρχεται η επέκταση του Μετρό.  Οι σταθμοί ευρίσκονται στις ακόλουθες θέσεις :
    Σταθμός Ηλιούπολης   : Λεωφ. Βουλιαγμένης & οδός Κλεάνθους
    Σταθμός Αλίμου  : Λεωφ. Βουλιαγμένης & οδός Θερμοπυλών
    Σταθμός Αργυρούπολης  : Λεωφ. Βουλιαγμένης & οδός Πόντου
    Σταθμός Ελληνικού   : Λεωφ. Βουλιαγμένης & Λεωφ. Ιασωνίδου


  • Οι σταθμοί έχουν σημαντικές ομοιότητες στην αρχιτεκτονική τους διαμόρφωση με αναγνωρίσιμα στέγαστρα στις περισσότερους εισόδους των σταθμών. Ο  κάθε σταθμός έχει 110 μ μήκος και 3 επίπεδα (αποβάθρες, χώρος εισιτηρίων, επίπεδο ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού).

  • Θα υπάρχουν δύο είσοδοι σε κάθε σταθμό εκατέρωθεν της λεωφόρου Βουλιαγμένης. Θα υπάρχει πλήρης πρόσβαση στους σταθμούς για άτομα με ειδικές ανάγκες, και από τις δύο πλευρές της Λεωφ. Βουλιαγμένης

  • Θα κατασκευασθεί ένας πλήρως υπογειοποιημένος χώρος εναπόθεσης συρμών (8 θέσεις), κάτω από την οδό πρόσβασης προς το παλαιό ανατολικό αεροδρόμιο. Ο χώρος αυτός είναι απαραίτητος για την λειτουργία της επέκτασης της γραμμής 2.

  • Για την λειτουργία του έργου θα απαιτηθούν 5 νέοι συρμοί πλήρως κλιματιζόμενοι, με αυτόματη λειτουργία (ΑΤΟ), οι οποίοι θα αποτελέσουν αντικείμενο άλλου διαγωνισμού.

  • Ο σχεδιασμός του έργου έγινε βάσει των πλέον μοντέρνων προδιαγραφών και προτύπων, και υπερκαλύπτει τα αυστηρότερα πρότυπα ασφαλείας με πολλαπλές εφεδρικότητες συστημάτων.
Αναμενόμενα οφέλη – Εξυπηρέτηση
  • Εξυπηρέτηση κυρίως των δήμων Αγ. Δημητρίου, Ηλιούπολης, Αργυρούπολης, Αλίμου και Ελληνικού. Στην ζώνη άμεσης επιρροής του έργου (ακτίνα 500 μ από τους σταθμούς) υπολογίζεται ότι κατοικούν 34,000 κάτοικοι, ενώ στις επαγγελματικές δραστηριότητες των περιοχών αυτών υπάρχουν 18,000 θέσεις.

  • Προβλεπόμενη επιβατική κίνηση : 80,000 επιβάτες ημερησίως

  • Αρχική συνολική μείωση οδικής κυκλοφορίας κατά περίπου 50,000 μετακινήσεις ΙΧ ημερησίως

  • Χρονοαπόσταση σχεδιασμού μεταξύ συρμών : 3 λεπτά
    (πρώτη φάση λειτουργίας – ώρα αιχμής – 2009) : 5 λεπτά


  • Χρόνος ταξιδιού Ελληνικό – Σύνταγμα : 14 λεπτά (σήμερα με ΙΧ σε ώρες αιχμής χρειάζονται περισσότερα από 45 λεπτά)

  • Επιπλέον των κατασκευών που απαιτούνται για το έργο της επέκτασης του μετρό έως το Ελληνικό, η Αττικό Μετρό ΑΕ στοχεύει στην δημιουργία κατάλληλων συνθηκών μετεπιβίβασης των επιβατών από τα νοτιότερα προάστια, μέσω τροφοδότησης λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΑ, καθώς και με εγκαταστάσεις στάθμευσης για μετεπιβίβαση (park and ride).
Μέθοδοι κατασκευής – Εργοταξιακές ρυθμίσεις
  • Η διάνοιξη της σήραγγας θα γίνει με μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων ΤΒΜ-ΕΡΒ διαμέτρου 9.5μ, με χάραξη κάτω από την Λεωφ. Βουλιαγμένης ελαχιστοποιώντας τις επιπτώσεις της διάνοιξης σε κτίρια και υποδομές

  • Η υπόγεια διάνοιξη της σήραγγας θα ελαχιστοποιήσει την όχληση της πόλης με αποτέλεσμα περιορισμένες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις, χωρίς απομειώσεις λωρίδων κυκλοφορίας στην λεωφόρο Βουλιαγμένης, ενώ η φυτεμένη ενδιάμεση νησίδα της Λεωφ. Βουλιαγμένης θα παραμείνει ως έχει εκτός από ειδικά σημεία.

  • Οι σταθμοί, τα φρέατα αερισμού και ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και ο χώρος εναπόθεσης συρμών θα κατασκευασθούν με την μέθοδο του ανοικτού ορύγματος.
Print Friendly, PDF & Email
Scroll Up