ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – Δηλώσεις Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε για την υπογραφή της Σύμβασης του Μετρό Θεσσαλονίκης

Υπογράφθηκε σήμερα η σύμβαση για τη μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης και ξεκινάει η υλοποίηση αυτού του μεγάλου έργου.

Για αυτήν την πολύ σημαντική εξέλιξη, ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Η σημερινή υπογραφή της σύμβασης για το Μετρό Θεσσαλονίκης, αποτελεί πραγματικά ιστορική μέρα για τη συμπρωτεύουσα.
Αυτό το πολύπαθο έργο, ταλαιπώρησε με την καθυστέρηση κατασκευής του, εδώ και 15 χρόνια, τους πολίτες της συμπρωτεύουσας! 15 χρόνια, Μετρό άκουγαν, αλλά Μετρό δεν έβλεπαν… Το έργο είχε «στοιχειώσει». Σήμερα, όμως, επιτέλους ξεκινάει να κατασκευάζεται Μέσα στο Μάιο οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θα δουν να ξεκινάει η δουλειά στα εργοτάξια του ΜΕΤΡΟ.

Είμαι πραγματικά περήφανος που επί Υπουργείας μου ξεκινά η κατασκευή του μεγαλύτερου δημόσιου έργου που έχει γίνει ποτέ στη Θεσσαλονίκη.
Σε πρώτη φάση, το έργο περιλαμβάνει 9,6 χιλιόμετρα Μετρό και 13 σταθμούς. Υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως. Και μάλιστα, μιλάμε για ένα Μετρό που θα είναι καλύτερο ποιοτικά από αυτό της Αθήνας και ίσως το πιο σύγχρονο σε όλη την Ευρώπη! Είναι ένα σπουδαίο έργο, που πραγματικά θα βελτιώσει θεαματικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων της συμπρωτεύουσας. Στο σημείο αυτό θέλω να πω ότι θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε η όχληση των πολιτών από τα έργα να είναι η μικρότερη δυνατή. Μάλιστα για τον σκοπό αυτό  εκπονείται  και  ειδική μελέτη.

Ήταν μακρύς και δύσκολος ο δρόμος μέχρι να φτάσουμε ως εδώ. Σας υπενθυμίζω ότι είχαμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα και καθυστερήσεις δεκαετιών, παραλείψεις των παλαιότερων μελετών τις οποίες αντιμετωπίσαμε μελετώντας εκ νέου το έργο, αλλά και δυσκολίες στο διαγωνισμό, αφού υποβλήθηκαν συνολικά  34 ενστάσεις, προσφυγές και καταγγελίες στην Αναθέτουσα Αρχή, τα ελληνικά δικαστήρια και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τριάντα τέσσερις! Νομίζω ότι είναι ο μεγαλύτερος αριθμός που έχει υποβληθεί ποτέ σε διαγωνισμό. Σε όλες, όμως, δικαιωθήκαμε. Όλα αυτά τα ξεπεράσαμε και επιτέλους προχωράμε στην κατασκευή του έργου.

Θα ήθελα να τονίσω ότι η Αττικό Μετρό Α.Ε. διεξήγαγε μέσα σε αναλογικά πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έναν αδιάβλητο διαγωνισμό, για το μεγαλύτερο τεχνικό έργο στην Ελλάδα σήμερα.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ. Σας θυμίζω ότι έχουμε εξασφαλίσει πλήρως τη χρηματοδότησή του, από το Γ’ ΚΠΣ και από εγκεκριμένο δάνειο με ευνοϊκούς όρους που εξασφαλίσαμε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Και είναι πολύ σημαντικό να τονισθεί ότι για την ολοκλήρωση αυτού του τεράστιου έργου θα δημιουργηθούν 3000 θέσεις εργασίας στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

Σας θυμίζω, τέλος, ότι μαζί με τις επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας ξεκινάμε το μεγαλύτερο μέτωπο έργων Μετρό που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα και που γίνεται αυτή τη στιγμή σε ολόκληρη την Ευρώπη! Έργα συνολικού ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Θα κατασκευαστούν συνολικά 26 νέοι σταθμοί και 22,5 χιλιόμετρα νέας γραμμής.

Θέλω ειλικρινά να συγχαρώ όλους όσους εργάστηκαν για να φτάσουμε ως εδώ. Είχαμε πει ότι το 2006 είναι η χρονιά που θα ξεκινήσει η υλοποίηση των μεγάλων έργων, σε όλη τη χώρα. Το είπαμε και το κάνουμε.»

Τεχνικά χαρακτηριστικά του δικτύου

Τα βασικά χαρακτηριστικά του δικτύου Μετρό στην Θεσσαλονίκη είναι τα εξής:

  • 13 σύγχρονοι Σταθμοί με κεντρική αποβάθρα

  • 9,6 χλμ. Γραμμής (με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς), που θα κατασκευαστεί στο μεγαλύτερο τμήμα της (7,7 χλμ.) από δύο Μηχανήματα Ολομέτωπης Διάνοιξης. Το υπόλοιπο τμήμα της Γραμμής θα κατασκευαστεί με την μέθοδο του Ανοικτού Ορύγματος.

  • 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό.

  • Αμαξοστάσιο στην περιοχή της Πυλαίας (Βότση) σε έκταση 50.000τμ.

  • Οι σημαντικές τεχνικές διαφορές του Μετρό Θεσσαλονίκης, που αποτελούν βελτιώσεις σε σχέση με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας, είναι ότι θα υπάρχουν δύο μονές ανεξάρτητες σήραγγες (αντί της μίας σήραγγας διπλής τροχιάς στο Μετρό της Αθήνας) καθώς και σύστημα θυρών επί των αποβαθρών κάθε Σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Η κατασκευή των δύο σηράγγων θα πραγματοποιηθεί με δύο Μηχανήματα Διάνοιξης Σηράγγων («μετροπόντικες»).

  • Η αρχαιολογική ανασκαφή προβλέπεται να καλύψει συνολική έκταση 20.000 τ.μ. και η Αττικό Μετρό ΑΕ σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού θα αναδείξει τα σημαντικότερα αρχαιολογικά ευρήματα σε κεντρικούς Σταθμούς του δικτύου.
Χρονοδιάγραμμα του έργου

Τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει η εγκατάσταση των πρώτων εργοταξίων στη Θεσσαλονίκη και έως το τέλος του έτους θα έχουν αναπτυχθεί όλοι οι εργοταξιακοί χώροι που απαιτούνται για την κατασκευή του έργου. Συνολικά θα ανοίξουν 16 βασικά εργοτάξια κατά μήκος της Γραμμής καθώς και αρκετά άλλα μικρότερα για τις υπόλοιπες υποδομές (φρέατα, κλπ.) του Μετρό.

Σε πρώτο στάδιο θα πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες παρακάμψεις δικτύων κοινής ωφελείας και αμέσως μετά θα ξεκινήσει η αρχαιολογική έρευνα σε όλους τους χώρους που θα κατασκευασθούν οι Σταθμοί και τα φρέατα εξαερισμού του έργου.

Οι εργασίες εκτιμάται ότι, εκτός απροόπτων, θα διαρκέσουν 6,5 χρόνια.

Σημαντικές αλλαγές στη μελέτη του έργου

Σημαντικά ζητήματα που δεν είχαν αντιμετωπισθεί επαρκώς από την προηγούμενη μελέτη της αποτυχημένης απόπειρας κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης με τη μέθοδο της παραχώρησης (1998-2003) αντιμετωπίστηκαν λεπτομερώς χάρις στη νέα προμελέτη του έργου. Η Αττικό Μετρό ΑΕ αντιμετώπισε με επιτυχία ιδιαίτερα δύσκολες προκλήσεις σε τεχνικά θέματα κατασκευής του έργου, εξασφαλίζοντας έτσι την ελαχιστοποίηση των όποιων εμπλοκών λόγω του ανεπαρκούς αρχικού σχεδιασμού.  Συγκεκριμένα, οι βασικές βελτιώσεις στον σχεδιασμό του συστήματος του Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι οι εξής:

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Σε στενή συνεργασία με τις Αρχαιολογικές Υπηρεσίες και το Υπουργείο Πολιτισμού, έγιναν οι παρακάτω ενέργειες:

  • Πραγματοποιήθηκε μελέτη αρχαιολογικής τεκμηρίωσης, στην οποία καθορίστηκαν οι Σταθμοί που μπορούν να χαρακτηρισθούν ως «υψηλού αρχαιολογικού κινδύνου» καθώς αναμένεται με υψηλή πιθανότητα η εμφάνιση αρχαιοτήτων κατά την διάρκεια των εκσκαφών.

  • Μετατοπίστηκαν από τις αρχικές τους θέσεις οι Σταθμοί εκείνοι που ήταν βέβαιο ότι η κατασκευή τους θα απαιτούσε μακροχρόνια αρχαιολογική ανασκαφή (πχ. ο Σταθμός Πλ.Δημοκρατίας μετατοπίσθηκε σε θέση έξω από τα αρχαία τείχη της πόλης).

  • Επιλέχθηκαν οι καλύτερες δυνατές μέθοδοι για την διασφάλιση των αρχαιολογικών ευρημάτων αλλά και για την ελαχιστοποίηση του κόστους και του χρόνου των αρχαιολογικών ανασκαφών.
ΔΙΚΤΥΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΚΟΙΝΗΣ ΩΦΕΛΕΙΑΣ

Οι βελτιώσεις στη χάραξη της Γραμμής του Μετρό της Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλισθεί ότι δεν θα υπάρξει καμία εμπλοκή με τον Κεντρικό Αποχετευτικό Αγωγό της πόλης, ο οποίος βάσει της αρχικής μελέτης θα έπρεπε σε κάποιο μεγάλο τμήμα του να μετατοπισθεί και να παρακαμφθεί.
Αντίστοιχες προβλέψεις και μικρότερης εμβέλειας διορθώσεις πραγματοποιήθηκαν λαμβάνοντας υπόψη και τα υπόλοιπα δίκτυα κοινής ωφελείας της Θεσσαλονίκης.

ΥΠΕΔΑΦΟΣ

Η νέα προμελέτη του έργου, χάρις στην συλλογή ορισμένων επικαιροποιημένων στοιχείων για το υπέδαφος της Θεσσαλονίκης, καθόρισε επακριβώς τις μεθόδους εκσκαφής τόσο των Σταθμών όσο και της Γραμμής και προσδιόρισε τα χαρακτηριστικά των δύο Μηχανημάτων Διάνοιξης Σηράγγων (μετροπόντικες).

Η ενόχληση των πολιτών από τα έργα θα είναι η μικρότερη δυνατή

Σε αντίθεση με το Μετρό της Αθήνας, στη Θεσσαλονίκη έχει επιλεγεί οι Σταθμοί του Μετρό να κατασκευασθούν με τη μέθοδο «επικάλυψης και εκσκαφής» (cover and cut) και όχι «ανοικτού ορύγματος» (cut and cover) που χρησιμοποιήθηκε κυρίως στην Αθήνα, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η όχληση στη λειτουργία της πόλης.

Σε όλη τη διάρκεια κατασκευής των Σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχουν πάντα δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση στην οδό Μοναστηρίου, αντίστοιχα δύο έως τρεις λωρίδες ανα κατεύθυνση στην Εγνατία και μία λωρίδα ανά κατεύθυνση στην οδό Δελφών.

Μάλιστα, για την αντιμετώπιση του συνόλου των κυκλοφοριακών ζητημάτων που θα προκύψουν από την κατασκευή των μεγάλων έργων στη Θεσσαλονίκη (Μετρό, υποθαλάσσια σήραγγα) εκπονείται ειδική μελέτη για την ελαχιστοποίηση των όποιων προβλημάτων.

Επίσης, η ανάδοχος κοινοπραξία θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να μειωθεί η αναπόφευκτη όχληση από τις κατασκευαστικές εργασίες του έργου στις παρακείμενες επιχειρήσεις και στις κατοικίες.

Φορείς εκτέλεσης του έργου

Την ανάδοχο κοινοπραξία αποτελούν οι εταιρείες ΑΕΓΕΚ – IMPREGILO – ANSALDO T.S.F. – SELI – ANSALDOBREDA.

Την επίβλεψη κατασκευής του έργου έχει αναλάβει η Αττικό Μετρό ΑΕ, η οποία εκτός από την τεχνογνωσία, διαθέτει 15ετή εμπειρία από την κατασκευή του Μετρό της Αθήνας. Εντός του Μαΐου, η αρμόδια Διευθύνουσα Υπηρεσία της Αττικό Μετρό ΑΕ θα εγκατασταθεί στα εργοτάξια του Μετρό και σύντομα θα ανοίξουν και τα γραφεία της στη Θεσσαλονίκη. Η Διευθύνουσα Υπηρεσία αυτή θα ξεκινήσει με ολιγομελή ομάδα και σταδιακά θα στελεχώνεται από μηχανικούς και στελέχη από τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, στα οποία θα μεταφέρεται και η σχετική τεχνογνωσία για την υλοποίηση αυτού του μεγάλου έργου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για την κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν συνολικά περίπου 3.000 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων, τόσο στην ανάδοχο κοινοπραξία όσο και στις προμηθεύτριες εταιρείες.

Print Friendly, PDF & Email
Scroll Up