ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-Δηλώσεις Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Κυρίες και κύριοι,

Είμαι πραγματικά πολύ χαρούμενος που είμαι σήμερα εδώ, για να συζητήσουμε για τα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας.

Συνηθίζουμε να λέμε ότι η Θεσσαλονίκη είναι ή μπορεί να γίνει «Πρωτεύουσα των Βαλκανίων» . Είναι υποχρέωσή μας, λοιπόν, και εννοώ πρώτα απ’ όλους εμάς των πολιτικών, να σεβαστούμε αυτό που εμείς οι ίδιοι λέμε.

Και πράγματι αυτή η πόλη έχει όλες τις δυνατότητες να γίνει το σημαντικότερο εμπορικό, πολιτιστικό, συγκοινωνιακό και ναυτιλιακό κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Χρειάζεται δουλειά όμως για να το κάνουμε αυτό. Δηλαδή δεν χρειάζονται λόγια αλλά έργα.

Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δεσμεύτηκα για την γρήγορη υλοποίηση εξαγγελιών του Πρωθυπουργού και προσδοκιών των πολιτών της Βόρειας Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης, που παρέμεναν ανεκπλήρωτες για δεκαετίες. Έργα άκουγαν και έργα δεν έβλεπαν. Έμεναν μόνο τα λόγια… Τους τελευταίους 30 μήνες δεν είπαμε μεγάλα λόγια, αλλά προχωρήσαμε με πράξεις. Και η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη βρέθηκαν στην πρώτη θέση του τεράστιου προγράμματος δημοσίων έργων, 14 δισ. ευρώ που σχεδιάζει και υλοποιεί το ΥΠΕΧΩΔΕ σε όλη τη χώρα.

Σήμερα εκτελούμε 5 μεγάλα έργα υποδομής που αλλάζουν την εικόνα και βάζουν σε τροχιά ανάπτυξης τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη: την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού και των Καθέτων Αξόνων, το Μετρό Θεσσαλονίκης, την υποθαλάσσια αρτηρία, τον άξονα Μαλιακός-Κλειδί και την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων του Αεροδρομίου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ».

Πριν παρουσιάσω αναλυτικά αυτά τα 5 σπουδαία έργα, θα μου επιτρέψετε να πούμε λίγα λόγια συνολικά για την πολιτική του Υπουργείου. Μια πολιτική που δημιουργεί ανάπτυξη σε όλη την ελληνική περιφέρεια. Αλλάζουμε, τη δυναμική και την ποιότητα ζωής των πολιτών σε όλη τη χώρα.

Πρώτα απ’ όλα, σας θυμίζω ότι μεταρρυθμίσαμε στο σύνολό του το θεσμικό πλαίσιο παραγωγής δημοσίων έργων: Καταργήσαμε το σαθρό και διαβλητό Μαθηματικό Τύπο και θεσμοθετήσαμε και εφαρμόσαμε με μεγάλη επιτυχία ένα νέο αδιάβλητο σύστημα καθαρού μειοδοτικού διαγωνισμού, με το οποίο κανείς δεν μπορεί να δώσει έργο σε κανέναν. Οι προσφορές ανοίγουν ενώπιον όλων και το έργα αναλαμβάνει όποιος έχει κάνει την καλύτερη προσφορά. Επομένως καταργείται πλέον το όργιο συναλλαγής και διαφθοράς που υπήρχε επί ΠΑΣΟΚ.

Παράλληλα, θεσπίσαμε νέα ενιαία αξιόπιστα τιμολόγια, τεχνικές προδιαγραφές και πρότυπα τεύχη δημοπράτησης. Και θεσμοθετήσαμε ένα νέο νόμο ανάθεσης μελετών και υπηρεσιών σε απόλυτη συμφωνία με το ελληνικό και κοινοτικό δίκαιο. Διασφαλίσαμε έτσι τις αρχές της διαφάνειας, του υγιούς ανταγωνισμού και της ποιότητας των έργων και δεχθήκαμε για τους λόγους αυτούς τα συγχαρητήρια των υπηρεσιών της Ε.Ε.

Το Μάρτιο του 2004, όλα τα μεγάλα δημόσια έργα στη χώρα :

  • που είχαν δημοπρατηθεί από την άνοιξη του 2003 ήταν μπλοκαρισμένα στα δικαστήρια και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

  • Δεν υπήρχε κανένας προγραμματισμός για την παραγωγή νέων έργων.

  • IMPREGILO – ΑΕΓΕΚ – ALSTOM TRANSPORT

  • ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – SIEMENS A.G. –VINCI CONSTRUCTION GP

Με βασικό εργαλείο το νέο θεσμικό πλαίσιο, μόνο από το ΥΠΕΧΩΔΕ για τα μεγάλα έργα:

  • Μελετήσαμε, δημοπρατήσαμε και θέτουμε σε εφαρμογή ένα πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα έργων υποδομής 14 δισ. ¤. Εξ αυτών τα μισά ως δημόσια έργα και τα άλλα με συμβάσεις παραχώρησης. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός δημοπράτησης είναι υπερτετραπλάσιος του αντίστοιχου της δεκαετίας 1994-2003 στην οποία δημοπρατήθηκαν συνολικά 10,6 δις Ευρώ.

  • Με τα έργα αυτά τριπλασιάζονται οι Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, αναβαθμίζονται το υπόλοιπο Εθνικό Οδικό μας δίκτυο, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια.

  • Από το φθινόπωρο του 2004 με τον νέο Νόμο δημοπρατήσαμε 191 μεγάλα έργα προϋπολογισμού 7 δις Ευρώ.

  • Εκπονήσαμε σχεδόν από το μηδέν τις μελέτες και δημοπρατήσαμε τα 6 μεγάλα έργα με συμβάσεις παραχώρησης, ύψους 7 δισ. ¤. (Υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης, Μαλιακός – Κλειδί, Ιόνια Οδός, Ε65 Κεντρικής Ελλάδος, Τρίπολη – Καλαμάτα – Σπάρτη, Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα-μαμούθ, πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα, που περιλαμβάνει:

  • Το πιο εκτεταμένο πρόγραμμα οδικής υποδομής που εκτελείται σήμερα στην Ευρώπη! Μέσα σε έξη χρόνια, η Ελλάδα θα έχει ολοκληρώσει το βασικό οδικό δίκτυο αποκτώντας ένα αξιοθαύμαστο δίκτυο σύγχρονων κλειστών αυτοκινητοδρόμων, μήκους 2400 χιλιομέτρων, από 1000 περίπου χιλιόμετρα που είναι σήμερα.

  • Το μεγαλύτερο μέτωπο έργων Μετρό που έγινε ποτέ στη χώρα, συνολικού προϋπολογισμού 2 δις ευρώ και με κατασκευή 26 νέων σταθμών (13 στην Αθήνα και 13 στη Θεσσαλονίκη) με 22,5 χιλιόμετρα νέας υπόγειας γραμμής.

  • Μεγάλα έργα που κατασκευάζονται ήδη, υλοποιώντας ανεκπλήρωτες προσδοκίες πολλών δεκαετιών: ολοκλήρωση Εγνατίας Οδού και καθέτων οδών, Μετρό Θεσσαλονίκης, Μαλιακός, έργα Αχαΐας, Μετρό Αθηνών, Σχηματάρι – Χαλκίδα, Φράγμα Τριανταφυλλιάς, Συκιάς κ.λπ.

  • Καθοριστικές παρεμβάσεις σε αεροδρόμια, λιμάνια και άλλα σημαντικά έργα υποδομής.

Επιπλέον, με στρατηγικό σχεδιασμό προετοιμάζουμε με το μεγαλύτερο ενιαίο πρόγραμμα μελετών την επόμενη γενιά 60 Δημόσιων Έργων, 8 δισ. ευρώ. Με τις μελέτες τα έργα αυτά θα ωριμάσουν και θα ενταχθούν έγκαιρα στην προγραμματική περίοδο 2007-2013.

Με τη δημοπράτηση και την κατασκευή αυτού του πρωτοφανούς για τα ελληνικά δεδομένα προγράμματος έργων υποδομής, συνολικού ύψους 14 δισ. ευρώ, το ΥΠΕΧΩΔΕ αλλάζει την εικόνα και δυναμώνει όλη τη χώρα. Ενισχύει την ισόρροπη ανάπτυξη, δίνει νέα προοπτική σε υποβαθμισμένες ή απομακρυσμένες περιοχές, δημιουργεί χιλιάδες θέσεις απασχόλησης. Βοηθά να βελτιωθεί ουσιαστικά η καθημερινότητα και η ποιότητα ζωής όλων των πολιτών.

Όπως είπαμε, ένα μεγάλο μέρος του προγράμματος έργων αφορά στη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη. 5 μεγάλα έργα υποδομής του ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλάζουν την εικόνα και βάζουν σε τροχιά ταχύρυθμης ανάπτυξης τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη. Ας τα δούμε ένα προς ένα:

Μετρό Θεσσαλονίκης

Το ΜΕΤΡΟ έπιασε δουλειά στη Θεσσαλονίκη ! Με την υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης στις 7 Απριλίου του 2006, ένα όνειρο 15 ετών για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα. Οι εργασίες κατασκευής του μεγαλύτερου δημόσιου έργου που έχει γίνει ποτέ στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησαν.

Για να επιτευχθεί αυτό απαιτήθηκε μια τεράστια προσπάθεια :

  • Αντιμετωπίστηκαν παραλείψεις και καθυστερήσεις 15 ετών,

  • Συμπληρώθηκαν και διορθώθηκαν οι μελέτες του έργου,

  • Κερδίσαμε όλες τις δικαστικές μάχες του διαγωνισμού, αφού υποβλήθηκαν συνολικά 34 ενστάσεις, προσφυγές και καταγγελίες (αλλά το ΥΠΕΧΩΔΕ δικαιώθηκε σε όλες τις περιπτώσεις).

Από τον Απρίλιο που υπεγράφη η σύμβαση και σε χρονικό διάστημα μικρότερο από 5 μήνες :

  • Υλοποιήθηκαν διερευνητικές τομές για τον εντοπισμό των δικτύων Ο.Κ.Ω.

  • Ξεκίνησαν οι παρακάμψεις δικτύων κοινής ωφελείας,

  • Ξεκίνησε η αρχαιολογική έρευνα, πραγματοποιείται πρόγραμμα γεωμηχανικής παρακολούθησης και εκτελούνται πρόσθετες γεωτρήσεις,

  • Πραγματοποιείται η καταγραφή της υφιστάμενης στατικής κατάστασης όλων των κτιρίων κατά μήκος της χάραξης της Γραμμής του Μετρό,

  • Αναπτύχθηκαν 4 εργοταξιακοί χώροι

Όταν άρχισε το Μετρό των Αθηνών πέρασαν 17 μήνες για να εγκατασταθεί το πρώτο εργοτάξιο.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου θα ξεπεράσει το 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ. Έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του από το Γ΄ ΚΠΣ και από εγκεκριμένο δάνειο με ευνοϊκούς όρους που εξασφαλίσαμε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και θα αποτελέσει έργο γέφυρα με την Τετάρτη Προγραμματική Περίοδο.

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως. Θα είναι καλύτερο ποιοτικά από αυτό της Αθήνας, το πιο σύγχρονο σε όλη την Ευρώπη και θα διαθέτει :

  • 13 σύγχρονους Σταθμούς με κεντρική αποβάθρα, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία,

  • Αμαξοστάσιο στην περιοχή της Πυλαίας (Βότση) σε έκταση 50.000 τμ.

  • 9,6 χλμ. Γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς. Η διάνοιξή τους θα γίνει με δύο Μηχανήματα Διάνοιξης («μετροπόντικες»).

  • 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό.

  • Σύστημα αυτόματων θυρών μπροστά στις αποβάθρες κάθε Σταθμού –που θα ανοιγοκλείνουν μόνο όταν έρχεται ο συρμός- για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.

Η αρχαιολογική ανασκαφή προβλέπεται να καλύψει συνολική έκταση 20.000 τ.μ., θα είναι δηλαδή η μεγαλύτερη στη Θεσσαλονίκη. Τα σπουδαιότερα ευρήματα θα εκτίθενται σε ειδικούς χώρους που θα διαμορφωθούν στους Σταθμούς.

Επιπλέον, έχει ξεκινήσει η μελέτη των επεκτάσεων του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά και Σταυρούπολή για άλλα 9,5 χλμ. γραμμής με 8 νέους Σταθμούς (Β΄ φάση).

Οι εργασίες κατασκευής αυτού του τεράστιου έργου ολοκληρώνονται σε 6,5 χρόνια.
Η κατασκευή των Σταθμών θα γίνει με τη μέθοδο “cover & cut” για να περιορισθεί όσο γίνεται η επιβάρυνση της κυκλοφορίας. Για να ελαχιστοποιηθεί η όχληση των πολιτών από τα έργα, εκπονήθηκε ειδική κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική μελέτη.

ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΑΡΤΗΡΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Είναι ένα αναγκαίο και σημαντικό έργο που αποτελεί το συμπλήρωμα του περιφερειακού δακτυλίου της Θεσσαλονίκης προς το θαλάσσιο μέτωπο. Θα συνδέει το δυτικό με το ανατολικό τμήμα της πόλης, σε μεγάλο μήκος υποθαλάσσια, παρακάμπτοντας το Κέντρο. Η παραλιακή Λεωφόρος Νίκης, από οδό Σαλαμίνας μέχρι Λευκό Πύργο, μήκους 1.500 μ καταργείται και δημιουργείται στη θέση της ένα παραλιακό μέτωπο ικανού πλάτους, ως χώρος αναψυχής. Σε συνδυασμό με το ΜΕΤΡΟ θα συμβάλλει στην ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης αλλά και στη βελτίωση περιβάλλοντος και της καθημερινότητας των κατοίκων της.

Μετά από 15 χρόνια καθυστερήσεων, το Μάιο του 2005 αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος. Αφού ολοκληρώθηκε το στάδιο των προσφυγών και απορρίφθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΥΠΕΧΩΔΕ ολοκληρώνει τον έλεγχο των χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων του αναδόχου, (δανειστικές συμβάσεις, κλπ.) και η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο θα γίνει στις 29 Σεπτεμβρίου. Ακολουθεί η κύρωσή της στη Βουλή. Οι εργασίες του έργου ξεκινούν τον Φεβρουάριο-Μάρτιο του 2007.

Το έργο της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας, προϋπολογισμού 472 εκατ. ¤, κατασκευάζεται με την μέθοδο παραχώρησης και θα έχει:

  • Μήκος 6,5 χλμ, εκ των οποίων τα 4,0 χλμ υπόγεια (2,5 χλμ σήραγγες και 1,5 χλμ Cut ant Cover).

  • Ο κύριος κορμός έχει τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) και πεζοδρόμια.

  • Η κατασκευή του έργου θα ολοκληρωθεί σε 4 χρόνια.

Η υποθαλάσσια αρτηρία ξεκινά από την οδό Κωλέττη στην Δυτική είσοδο της πόλης και καταλήγει μέσω της Λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου στην οδό Συνδίκα. Επί πλέον στο ύψος του ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΠΑΛΛΑΣ κατασκευάζεται κλάδος που καταλήγει υπογείως στο Πεδίο του ‘Aρεως στην Λεωφόρο Στρατού.

Η επέκταση του Αεροδρομίου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Ένα έργο με τεράστια αναπτυξιακή σπουδαιότητα για την ευρύτερη περιοχή της Βορείου Ελλάδος. Κατασκευάζεται ήδη. Με την ολοκλήρωση του έργου, ο Κρατικός Αερολιμένας Θεσσαλονίκης αναβαθμίζεται σε διεθνές αεροδρόμιο που θα υποδέχεται με ασφάλεια όλους τους τύπους αεροσκαφών και θα παρέχει την δυνατότητα πραγματοποίησης υπερατλαντικών πτήσεων χωρίς ενδιάμεσο σταθμό.

Τον Οκτώβριο του 2005 υπογράφηκε η σύμβαση του έργου επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών του Αεροδρομίου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ. Οι πολίτες και οι επισκέπτες της πόλης επιτέλους βλέπουν πλέον να κατασκευάζεται ένα έργο που προκηρύχθηκε το 2001 και καρκινοβατούσε μέχρι το 2004, διότι τα αδιαφανή κριτήρια επιλογής είχαν οδηγήσει σε ατελείωτες δικαστικές διαμάχες και εμπλοκές επί 4 χρόνια.

Η απόφασή μας να επαναπροκηρύξουμε το έργο με το νέο Νόμο με σαφείς προδιαγραφές, δηλαδή με όρους απόλυτης διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων, οδήγησε σε έναν απολύτως επιτυχημένο διαγωνισμό ο οποίος ξεμπλόκαρε το έργο.

Με το έργο αυτό, προϋπολογισμού 246 εκατ. ¤, επεκτείνεται ο διάδρομος προσγειώσεων και απογειώσεων από το άκρο 10 προς τη θάλασσα, σε μήκος 900 και πλάτους 450 περίπου μέτρων, ώστε να αποκτήσει συνολικό μήκος 3.440 μέτρων (και επιπλέον διαμήκη ζώνη ασφαλείας 150 μέτρων στο άκρο 10). Παράλληλα με την επέκταση του διαδρόμου, επεκτείνεται σε αντίστοιχο μήκος και παράλληλος τροχιόδρομος.

Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη τρία ακόμα σημαντικά έργα εκσυγχρονισμού του Αεροδρομίου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», συνολικού προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ :Η νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση και η επέκταση των χώρων στάθμευσης, η επέκταση του Αεροσταθμού Β.Δ και η ανακαίνιση του Πύργου Ελέγχου και η επέκταση του Εμπορευματικού Σταθμού. Τα έργα αυτά θα παραδοθούν σταδιακά από το τέλος του 2006 μέχρι τα μέσα του 2007.

Εγνατία Οδός

Η Εγνατία Οδός είναι ένα εθνικό έργο με τεράστια σημασία για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και για την αναβάθμιση της θέσης και του ρόλου όλης της Ελλάδας στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Πρόκειται για έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο διεθνών προδιαγραφών μήκους 670 χιλιομέτρων, που διασχίζει «οριζόντια» τη Βόρεια Ελλάδα, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου. Μαζί με τους τρεις κάθετους άξονες μήκους 300 χιλιομέτρων που κατασκευάζονται, δημιουργεί ένα οδικό έργο υψηλής ποιότητας που διασχίζει την Ήπειρο, τη Μακεδονία και τη Θράκη και συνδέει ταχύτατα και με ασφάλεια τη Θεσσαλονίκη με τις πύλες εισόδου της Ελλάδας και τις γειτονικές χώρες.

Οι κάθετοι άξονες είναι Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Αρδάνιο – Ορμένιο.

Το συνολικό κόστος της Εγνατίας Οδού, περιλαμβανομένων και των κάθετων οδικών αξόνων, ανέρχεται σε 6,5 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 2,5 δις ευρώ είναι κοινοτική συγχρηματοδότηση.

Από το Μάρτιο του 2004 μέχρι σήμερα:

  • Δημοπρατήσαμε, υπογράψαμε συμβάσεις και ξεκινήσαμε νέα έργα συνολικού προϋπολογισμού 2,4 εκατ. ευρώ.

  • Επιταχύναμε τους ρυθμούς κατασκευής των έργων και ολοκληρώσαμε και παραδώσαμε στην κυκλοφορία 120 νέα χιλιόμετρα

Σήμερα, η Εγνατία Οδός και οι κάθετοι άξονές της αποτελούν το μεγαλύτερο εργοτάξιο της Ευρώπης, στο οποίο κατασκευάζονται 360 νέα χιλιόμετρα δρόμου, συνολικού προϋπολογισμού 2,8 δισ. ευρώ. Κατασκευάζουμε, δηλαδή, και δίνουμε συνεχώς στην κυκλοφορία, με ταχύτατους ρυθμούς το 40% του συνόλου της Εγνατίας Οδού και των Κάθετων Αξόνων της.

Έχουν πλέον αναδειχθεί οι ανάδοχοι για το σύνολο της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων της είναι εγκατεστημένες 46 εργολαβίες και θα είμαστε συνεπείς με το φιλόδοξο στόχο που έχουμε θέσει: το 2007 να έχει ολοκληρωθεί το ανατολικό τμήμα και το 2008 να έχει ολοκληρωθεί το σύνολο του έργου. Ένα έργο που όταν ολοκληρωθεί, θα δημιουργήσει ανάπτυξη και θα αλλάξει τον τρόπο ζωής σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.

Με την ολοκλήρωση του έργου, θα μπορεί να φτάσει κάποιος από τη Θεσσαλονίκη στις πρωτεύουσες των γειτονικών κρατών, σε τρεις ώρες.

Με την Εγνατία Οδό, η Ελλάδα πάει πιο γρήγορα!

Θα κατασκευασθούν και άλλοι κάθετοι άξονες. Ήδη έχουν δημοπρατηθεί το Φλώρινα – Νίκη και μελετώνται το Κομοτηνή – Νυμφαία και Ξάνθη – Εχίνος τα οποία σύντομα θα δημοπρατηθούν.

Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας

Ένα έργο ιδιαίτερης στρατηγικής σημασίας. Ειδικά τα τμήματα των Τεμπών και του Πλαταμώνα μέχρι τη Σκοτίνα, έχουν απαράδεκτες κυκλοφοριακές προδιαγραφές. Συνέπειες, δυστυχώς, πέραν των άλλων, τα γνωστά τραγικά δυστυχήματα και ανθρώπινες απώλειες.

Με αυτό το εθνικής σημασίας έργο, δημιουργείται ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος υψηλών προδιαγραφών, για να γίνονται αυτές οι μετακινήσεις, πιο άνετα, πιο γρήγορα και κυρίως με πολύ μεγάλη ασφάλεια.

Από το Μάρτιο του 2004 το ΥΠΕΧΩΔΕ έθεσε ως άμεση προτεραιότητα την ταχεία προώθηση του έργου. Έτσι σε χρόνο ρεκόρ οριστικοποιήθηκαν οι μελέτες και τα τεύχη δημοπράτησης, δημοπρατήθηκε το έργο και τον Ιούλιο του 2005 αναδείχτηκε προσωρινός ανάδοχος.

Πριν από λίγες μέρες είχαμε σημαντικές θετικές εξελίξεις και αντιμετωπίσθηκαν οι ενστάσεις και οι προσφυγές των διαγωνιζομένων. Μπήκαμε, έτσι, στην τελική ευθεία για την υπογραφή της σύμβασης μέχρι το τέλος του 2006 και -αμέσως μετά- την κατάθεσή της προς κύρωση στη Βουλή, ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής το Μάρτιο-Απρίλιο του 2007.

Το έργο, προϋπολογισμού 1 δισ. ¤ και συνολικού μήκους 230 χιλιομέτρων, περιλαμβάνει:

  • Την κατασκευή νέου αυτοκινητοδρόμου συνολικού μήκους 26 χιλιομέτρων στο δύσβατο τμήμα Τεμπών – Σκοτίνας, με 3 σήραγγες 2 κλάδων συνολικού μήκους 23 χιλιομέτρων οι οποίες θα κατασκευαστούν στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα. Θα περιλαμβάνει επίσης 3 μεγάλες γέφυρες (100, 500 και 200 μ.) και 5 ανισόπεδους κόμβους (Ραψάνης, Πλαταμώνα και 3 στο τμήμα Κατερίνη – Κλειδί).

  • Την αναβάθμιση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού, μήκους 204 χιλιομέτρων, από τις Ράχες στο Μαλιακό μέχρι το Κλειδί Ημαθίας, σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.

  • Την ανάπτυξη Κέντρων Λειτουργίας και Συντήρησης Αυτοκινητοδρόμων και την υποχρέωση της παραχωρησιούχου να διαθέσει κτίρια στέγασης της Πυροσβεστικής και της Τροχαίας και το σχετικό εξοπλισμό.

Ο χρόνος κατασκευής του έργου θα είναι 4,5 χρόνια με ενδιάμεσες αποκλειστικές προθεσμίες για την αναβάθμιση της υφιστάμενης εθνικής οδού.

Μέσα σε 30 μήνες, το ΥΠΕΧΩΔΕ κατάφερε να ολοκληρώσει τη διαδικασία μελέτης, δημοπράτησης, επιτάχυνσης και εκδίκασης των ενστάσεων και προσφυγών και στα πέντε μεγάλα έργα της Βόρειας Ελλάδας. Κατάφερε να βάλει στην τελική ευθεία την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού, να κατασκευάζονται ήδη το Μετρό και η επέκταση του Αεροδρομίου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ και να ξεκινούν το Μαλιακός-Κλειδί και η Υποθαλάσσια σε ελάχιστους μήνες από σήμερα. Πέντε μεγάλα έργα προχωρούν όχι στα λόγια, αλλά στην πράξη. Γιατί τα έχει ανάγκη η Βόρεια Ελλάδα, τα έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη, τα έχουν ανάγκη οι πολίτες.

Έχω ιδιαίτερη αγάπη για τη Θεσσαλονίκη. Εδώ σπούδασα και όπως όλοι λένε, με τον τόπο των σπουδών σου συνδέεσαι ιδιαίτερα.

Είμαι, λοιπόν, πολύ ευχαριστημένος και πραγματικά περήφανος, αλλά και ευγνώμων στην τύχη μου, που έχω την ευκαιρία να συμμετέχω και να έχω συντονιστικό ρόλο σε αυτό το τεράστιο πρόγραμμα έργων, το μεγαλύτερο που γνώρισε ποτέ η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα.

Η μία μετά την άλλη, γίνονται πραγματικότητα οι δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού, της κυβέρνησης και εμού ως Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ για τη Θεσσαλονίκη. Και βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή της υλοποίησης αυτού του τεράστιου προγράμματος έργων!

Print Friendly, PDF & Email
Scroll Up