ΠΡΟΟΔΟΣ ΕΡΓΩΝ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – Ξεκίνησε η κατασκευή σηράγγων, συνεχίζεται η κατασκευή σταθμών, ξεκινά σύντομα η επέκταση προς Καλαμαριά

AM_thess_souflias_LGΟ Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς επισκέφθηκε σήμερα τα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης και έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:

«Το σημαντικότερο συγκοινωνιακό και περιβαλλοντικό έργο της Θεσσαλονίκης, ένα σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα Μετρό, προχωρά πλέον με γρήγορους ρυθμούς. Κατασκευάζουμε τη βασική γραμμή μήκους 9,6 χλμ  με 13 σταθμούς.

Ταυτόχρονα είμαι στην ευχάριστη θέση να εξαγγείλω ότι μέσα στις επόμενες δέκα ημέρες ξεκινά ο διαγωνισμός για την επέκταση προς την Καλαμαριά, με μήκος 5 χλμ και 5 σύγχρονους σταθμούς.
Σήμερα, χωρίς μεγάλα λόγια, κατασκευάζουμε το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της Ελλάδος, μια επένδυση που ξεπερνάει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ και αν προστεθεί και το κόστος της επέκτασης προς Καλαμαριά φτάνουμε το 1,5 δις ευρώ.

Υποσχέσεις και εξαγγελίες που για δεκαετίες παρέμεναν ανεκπλήρωτες γίνονται πλέον πράξη και επιτέλους οι προσδοκίες των κατοίκων της Θεσσαλονίκης για μια καλύτερη ποιότητα ζωής γίνονται πραγματικότητα.

Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ είχα τονίσει ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την Κυβέρνηση, καθώς το έργο αυτό αντιμετωπίζει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης και συμβάλλει στην μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

1. Ξεκίνησε η κατασκευή των σηράγγων του Μετρό

Ο πρώτος Μετροπόντικας, ο «Κωστίκας», ξεκίνησε στις αρχές του έτους το υπόγειο ταξίδι του και σήμερα βρίσκεται κάτω από την πλατεία του Βαρδάρη έχοντας κατασκευάσει τα πρώτα 550 μέτρα της σήραγγας του Μετρό. Επίσης, πρόσφατα ολοκληρώθηκε η δοκιμαστική λειτουργία του δεύτερου Μετροπόντικα, του «Γιωρίκα», ο οποίος σήμερα ξεκίνησε την κατασκευή της δεύτερης σήραγγας του έργου. Αθόρυβα και δίχως καμία όχληση στην λειτουργία της πόλης θα κατασκευάζονται κατά μέσο όρο καθημερινά δέκα μέτρα διπλής έτοιμης σήραγγας Μετρό σε βάθος από 16 έως 31 μέτρα.

Σε κάθε μεγάλο έργο, κατά την εκτέλεση των αρχικών εργασιών (απαλλοτριώσεις, παρακάμψεις δικτύων, αρχαιολογικές ανασκαφές, κλπ.), σημειώνονται χρονικές αποκλίσεις από τον αρχικό σχεδιασμό ακριβώς λόγω της φύσης των εργασιών αυτών, ενώ κάποια προβλήματα οικονομικής φύσεως μιας εταιρείας της αναδόχου κοινοπραξίας έχουν ήδη από καιρό αντιμετωπισθεί.

Σήμερα το Μετρό έχει ξεπεράσει τα προβλήματα και με την εκκίνηση του πρώτου και του δεύτερου Μετροπόντικα εισήλθε πλέον στη φάση της κύριας κατασκευής. Θα πρέπει πλέον, να συνειδητοποιήσουν όλοι εκείνοι που για δύο δεκαετίες είχαν ξεχάσει το έργο αλλά ξαφνικά εμφανίζονται σήμερα να «αγωνιούν», ότι εκτός από τα λόγια τους υπάρχουν και τα δικά μας έργα!

2. Η κατασκευή των Σταθμών συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς

Οι κατασκευαστικές εργασίες προχωρούν με πολύ εντατικούς ρυθμούς σε 16 εργοτάξια   στη καρδιά της Θεσσαλονίκης.

Πρόσφατα μάλιστα ολοκληρώθηκε η κατασκευή των διαφραγματικών τοίχων στον Σταθμό Δημοκρατίας, στον Σταθμό Συντριβάνι, στον επίσταθμο του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού, καθώς και στη διακλάδωση της Γραμμής του Μετρό προς Σταυρούπολη, ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η κατασκευή τους στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (61%) και στο Σταθμό «Αγία Σοφία» (53%)

Στα οφέλη κατασκευής του Μετρό πρέπει να αναφέρουμε τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. Χάρις στην κατασκευή του έργου πραγματοποιείται σήμερα η μεγαλύτερη ενιαία αρχαιολογική ανασκαφή της Θεσσαλονίκης. Αναπλάσαμε το διώροφο κτήριο « Λουτρά Φοίνιξ»,  ώστε οι αρχαιολόγοι να μελετούν και να συντηρούν τα κινητά ευρήματα των αρχαιολογικών ανασκαφών.
Τα σημαντικότερα από τα αρχαιολογικά ευρήματα θα αναδειχθούν σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού στους κεντρικούς Σταθμούς του δικτύου, καθώς και στο μνημείο « Αλκαζάρ», το οποίο θα διαμορφωθεί κατάλληλα ως Μουσείο.

3. Ξεκινάει άμεσα η δημοπράτηση της επέκτασης προς Καλαμαριά

Στις επόμενες ημέρες- όπως ανέφερα- ξεκινάει ο διαγωνισμός για την πρώτη επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά, μήκους 5 χλμ με 5 σύγχρονους Σταθμούς: ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ και ΜΙΚΡΑ. Ο σταθμός της Μίκρας θα έχει σταθμό μετεπιβίβασης λεωφορείων και πάρκιγκ 1000  θέσεων.

Έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες μελέτες, τοπογραφικές, γεωλογικές και  γεωτεχνικές, χάραξης γραμμής και χωροθέτησης των Σταθμών, ώστε να είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τον διαγωνισμό.

Υπολογίζουμε ότι τον Ιούνιο του 2010 θα έχει τελειώσει η διαδικασία του διαγωνισμού, θα έχει αναδειχθεί ο ανάδοχος και θα ξεκινήσει η κατασκευή επέκτασης προς Καλαμαριά.
Το χρονοδιάγραμμα αυτό ισχύει βεβαίως με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν εμπλοκές με ενστάσεις και προσφυγές μεταξύ των διαγωνιζομένων.

Ο προϋπολογισμός της επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά ανέρχεται σε 465 εκ ευρώ και η χρηματοδότησή της είναι ήδη εξασφαλισμένη, καθώς το έργο έχει εξαρχής ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον (ΕΠΠΕΡΑΑ – κωδικός 2007GR-16 / 01.52.05.01) με ποσό 340 εκ.€,  το οποίο σύμφωνα με τους κανονισμούς του ΕΣΠΑ (+20%) θα φτάσει τα 400 εκ ευρώ. Ταυτόχρονα βρίσκεται σε εξέλιξη  και η έγκριση του δανείου με ευνοϊκούς όρους από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει και οι μελέτες για τη δεύτερη επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης, εκείνης προς την Σταυρούπολη με 5 σταθμούς και 5 χλμ μήκος.

Ταυτόχρονα, εξετάζεται και η δεύτερη φάση των επεκτάσεων του Μετρό της Θεσσαλονίκης, ώστε να ενταχθούν και άλλες περιοχές της πόλης (π.χ. προς Αεροδρόμιο και Κορδελιό), προκειμένου σταδιακά να δημιουργηθεί ένα πλήρες δίκτυο Μετρό που θα εξυπηρετεί ολοένα και περισσότερους κατοίκους.

Κλείνοντας, θέλω να συγχαρώ όλα τα στελέχη της Αττικό Μετρό ΑΕ και όλους τους  εργαζόμενους στην ανάδοχο κοινοπραξία που καθημερινά μοχθούν στα 16 εργοτάξια της Θεσσαλονίκης για να κατασκευασθεί το Μετρό της Θεσσαλονίκης, ένα από τα πλέον σύγχρονα της Ευρώπης, με τις πλέον απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, ασφάλειας και λειτουργίας.

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης κατασκευάζεται πλέον με ταχείς ρυθμούς και την επόμενη φορά θα σας προσκαλέσω να επισκεφθούμε όλοι μαζί υπογείως τις έτοιμες σήραγγες που αφήνουν πίσω τους οι Μετροπόντικες.»

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Πρόοδος Εργασιών

Αρχαιολογική Ανασκαφή

AM_thess_archaeological_excavationΣύμφωνα με την ειδική αρχαιολογική μελέτη του έργου υπάρχει ολοκληρωμένη και πλήρης εικόνα για τους 13 Σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Χάρις στην κατασκευή του έργου πραγματοποιείται σήμερα η μεγαλύτερη ενιαία αρχαιολογική ανασκαφή της Θεσσαλονίκης (20.000 τμ) και ήδη σημαντικά και απρόβλεπτα ευρήματα έχουν έρθει στο φως.

Τα σημαντικότερα από τα αρχαιολογικά ευρήματα θα αναδειχθούν, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, στους κεντρικούς Σταθμούς του δικτύου καθώς και στο μνημείο «Αλκαζάρ» το οποίο θα διαμορφωθεί κατάλληλα ως Μουσείο που θα στεγάσει άγνωστες πτυχές από την ιστορία της Θεσσαλονίκης.
Στις αρχαιολογικές ανασκαφές υπολογίζεται ότι θα απασχοληθούν συνολικά περίπου 300 άτομα όλων των ειδικοτήτων και η διάρκεια τους θα εξαρτηθεί από το βάθος, τη σπουδαιότητα και την πυκνότητα των αρχαιολογικών ευρημάτων. Το ΥΠΕΧΩΔΕ και η Αττικό Μετρό χρηματοδοτούν όλα τα στάδια των αρχαιολογικών ανασκαφών και μάλιστα πρόσφατα υλοποιήθηκε η αποκατάσταση του κτιρίου «Λουτρά Φοίνιξ» προκειμένου οι αρχαιολόγοι να πραγματοποιούν εκεί την μελέτη/συντήρηση/φύλαξη των ευρημάτων.

Κατασκευή του Έργου

AM_thess_worksΟι 13 Σταθμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι τύπου κεντρικής αποβάθρας, πλήρως προσβάσιμοι σε άτομα με ειδικές ανάγκες, και θα κατασκευασθούν με τη μέθοδο «κάλυψης και υπόγειας εκσκαφής» (cover and cut), προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η αναπόφευκτη πρόσκαιρη όχληση στις παρακείμενες επιχειρήσεις / κατοικίες και στην κυκλοφορία των οχημάτων.

Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η κατασκευή των διαφραγματικών τοίχων στον Σταθμό Δημοκρατίας, στον Σταθμό Συντριβάνι, στον επίσταθμο του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού καθώς και στη διακλάδωση της Γραμμής του Μετρό προς Σταυρούπολη, ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η κατασκευή τους στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (61%) και στο Σταθμό «Αγία Σοφία» (53%).

Μηχανήματα Διάνοιξης Σηράγγων (Μετροπόντικες)
Επίσης, το πρώτο Μηχάνημα Διάνοιξης Σηράγγων έχει ήδη κατασκευάσει 550μ. σήραγγας Μετρό και ο δεύτερος Μετροπόντικας ξεκίνησε σήμερα την κατασκευή της παράλληλης σήραγγας του Μετρό. Σημειώνεται ότι τα προϊόντα εκσκαφής από τα δύο Mηχανήματα θα μεταφέρονται από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό εκτός της κεντρικής περιοχής της Θεσσαλονίκης δίχως έτσι να επιβαρύνεται με κίνηση φορτηγών το κέντρο της πόλης.


Τo  Μηχάνημα Ολομέτωπης Διάνοιξης Σηράγγων με Ασπίδα Εξισορρόπησης της Πίεσης Εδάφους – ΕPB (Earth Pressure Balance) σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από τη Γερμανική εταιρία Herrenknecht A.G., και θα χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή τμημάτων σήραγγας μονής τροχιάς μεταξύ των σταθμών «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» και «Νέα Ελβετία» με συνολικό μήκος 7,7 χλμ.

Η αρχή λειτουργίας της μηχανής με ασπίδα EPB, είναι η ελαχιστοποίηση των επιφανειακών καθιζήσεων, μέσω του ελέγχου της φυσικής εδαφικής πίεσης (υποστήριξη εξισορρόπησης της εδαφικής πίεσης) στο μέτωπο της σήραγγας.

Το EPB χωρίζεται σε δύο κύρια τμήματα:
– Την κεφαλή ολομέτωπης κοπής με ασπίδα (cutterhead with shield)
– Το σύστημα υποστήριξης (back-up)

AM_thess_earth_pressure_balanceΗ κεφαλή κοπής είναι εξοπλισμένη με σταθερούς κοπτικούς δίσκους, σιαγόνες σύνθλιψης και ρυθμιζόμενους έκκεντρους μονταρισμένους κοπτικούς δίσκους.

Η διάμετρος του EPB είναι 6,19 μ. και το συνολικό μήκος, συμπεριλαμβανομένου και του υποστηρικτικού τμήματος, είναι 90 μ.

Η κατασκευή των δύο ανεξάρτητων σηράγγων μονής τροχιάς του Μετρό Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί σε βάθος 16 έως 31 μ.

Print Friendly, PDF & Email
Scroll Up