ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – Συνέντευξη του Προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε. για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Η Αττικό Μετρό Α.Ε., εκπροσωπώντας το Δημόσιο, για την πλήρη και σφαιρική ενημέρωση της κοινής γνώμης, παραθέτει τη συνέντευξη του Προέδρου και Διευθύνοντας Συμβούλου κ. Χρήστου Τσίτουρα, που δόθηκε στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος» (φύλλο 10/6/2012).

Η Εταιρεία, τονίζει, ότι ο τίτλος του δημοσιεύματος της Εφημερίδας «Βόμβα στο μετρό, που ξεμένει από χρήματα!» δεν ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο της συνέντευξης του Προέδρου και Δ/νοντος Συμβούλου της Αττικό Μετρό Α.Ε. και τούτο διότι η χρηματοδότηση του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πλήρως εξασφαλισμένη από το Δημόσιο, με πόρους από τα Κοινοτικά Προγράμματα και εγκεκριμένα δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Τσίτουρα, έχει ως ακολούθως:

Κύριε Τσίτουρα, το μετρό της Θεσσαλονίκης έχει σχεδόν σταματήσει να κατασκευάζεται. Τι σκοπεύει να κάνει η Αττικό Μετρό ώστε το έργο να ξεμπλοκάρει και να πάρει και πάλι μπρος;

Για την πρόοδο της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης χρειάστηκε να ξεπεραστούν πλήθος δυσκολιών, τεχνικών και συμβατικών. Όπως είναι γνωστό, το έργο δημοπρατήθηκε με προμελέτη, με το σύστημα μελέτη-κατασκευή. Σύνθετα τεχνικά προβλήματα έγιναν εμφανή μετά την εκπόνηση των οριστικών μελετών, η οποία σύμφωνα με τη σύμβαση, γίνεται κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου. Το σύνολο σχεδόν των τεχνικών προβλημάτων έχει αντιμετωπιστεί, με αποτέλεσμα να αποδεσμευτούν τουλάχιστον δέκα μέτωπα εργασίας, στους σταθμούς και στο αμαξοστάσιο, τα οποία επιτρέπουν μεγάλη ανάπτυξη των εργασιών και αντίστοιχα την απορρόφηση των εξασφαλισμένων κονδυλίων του έργου. Οι πιστοποιήσεις θα έπρεπε να υπερβαίνουν τα 15 εκατομμύρια ευρώ κάθε μήνα, με τις συνακόλουθες θετικές επιρροές στην αύξηση της απασχόλησης και την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων. Η ανάδοχος Κοινοπραξία, αντί να αναπτύξει σε περισσότερα εργοτάξια τις κατασκευαστικές δραστηριότητες, περιορίζει στο ελάχιστο τις εργασίες κατασκευής και εγείρει διεκδικήσεις, οι οποίες είναι σε επίπεδο επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης, πράγμα που υπερβαίνει τις αρμοδιότητες της Αττικό Μετρό.

Η Αττικό Μετρό πότε θεωρεί ότι μπορεί ρεαλιστικά να παραδοθεί το μετρό σε λειτουργία;

Η «κρίσιμη διαδρομή» για τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης ήταν και παραμένει η αρχαιολογική ανασκαφή στους κεντρικούς σταθμούς της πόλης και ιδιαίτερα στο σταθμό ‘Αγία Σοφία’. Με την προϋπόθεση ότι οι εργασίες κατασκευής θα συνεχίσουν απρόσκοπτα, πιστεύουμε πως το Μετρό στη Θεσσαλονίκη θα λειτουργεί το Νοέμβριο 2016.

Είστε σήμερα σε θέση να μας δώσετε χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ανασκαφών σε κάθε ένα από τα εργοτάξια στο κέντρο της πόλης;

Η Αττικό Μετρό έχει καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες για την επιτάχυνση του ρυθμού εκτέλεσης των αρχαιολογικών ανασκαφών, με διπλές βάρδιες σε όλους τους σταθμούς. Επιπλέον, προσέλαβε ως Σύμβουλο τον καθηγητή και ακαδημαϊκό κ. Μ. Τιβέριο. Αποτέλεσμα των ενεργειών αυτών είναι η αποδέσμευση των περισσοτέρων θέσεων του έργου. Ανασκαφικές έρευνες εκτελούνται σε τέσσερις χώρους, «Δημοκρατίας», «Βενιζέλου», «Αγ. Σοφία» και σε τμήμα του αμαξοστασίου.

Για να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου, η αρχαιολογική έρευνα στους σταθμούς ‘Αγ. Σοφία’ και ‘Δημοκρατίας’ θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Αυγούστου, πράγμα που θεωρείται επιτεύξιμο, με τη συνεργασία των Εφορειών. ¶λλωστε η Αττικό Μετρό έχει διαθέσει το σύνολο του επιστημονικού και εργατοτεχνικού προσωπικού καθώς και την υλικοτεχνική υποδομή που ζήτησαν οι Εφορείες.

Ως προς το σταθμό ‘Βενιζέλου’, όπου έχει βρεθεί υδράργυρος, προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς οι εργασίες απορρύπανσης του χώρου από εξειδικευμένη εταιρεία, ώστε να μην υπάρξει επίπτωση στο χρονοδιάγραμμα του έργου. Εφόσον η ύπαρξη υδραργύρου δεν εκτείνεται σε μεγάλο βάθος, θεωρούμε ότι μπορεί να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που τέθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού, η αρχαιολογική ανασκαφή να έχει ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Οκτώβριο.

Οι αρχαιολογικές ανασκαφές αποτελούν σημαντικό τμήμα του έργου, με τον προϋπολογισμό τους να ανέρχεται σε 90 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία έχουν ήδη δαπανηθεί τα 60 εκατομμύρια. Για την ανάδειξη των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων στους χώρους του Μετρό, η Αττικό Μετρό βρίσκεται σε συνεννόηση με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού.

Οι καταστηματάρχες της οδού Δελφών, γύρω από το εργοτάξιο του σταθμού Αναλήψεως, πότε θα απελευθερωθούν από τις λαμαρίνες; Η διεύθυνση μετρό Θεσσαλονίκης της Αττικό Μετρό εγγράφως τους είχε ενημερώσει ότι θα παραμείνουν αποκλεισμένοι για δέκα μήνες. Το χρονικό αυτό διάστημα παρέρχεται σε περίπου είκοσι μέρες.

Κατασκευαστικές ανάγκες επέβαλλαν να αποκλειστεί η κυκλοφορία σε τμήμα της οδού Δελφών. Για να περιοριστούν χρονικά οι επιπτώσεις στους κατοίκους και του επαγγελματίες της περιοχής αλλά και στους διερχόμενους οδηγούς, η Αττικό Μετρό περιόρισε τη διάρκεια του αποκλεισμού σε δέκα μήνες, που αποτελεί το ελάχιστο χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση των έργων. Αυτό φυσικά προϋποθέτει την ομαλή εξέλιξη των εργασιών από την ανάδοχο Κ/ξία, η οποία καθυστερεί τις εργασίες, παρότι της έχουν επισημανθεί οι συμβατικές δεσμεύσεις της αλλά και οι κοινωνικές επιπτώσεις που προκαλούνται. Η Δελφών δε θα παραμείνει κλειστή χωρίς να υπάρχει πραγματικά επιτακτική ανάγκη και θα πρέπει να διερευνηθούν εναλλακτικές λύσεις ώστε η κατασκευή του υπολειπόμενου έργου του σταθμού να γίνει με τις ελάχιστες επιπτώσεις στους πολίτες.

Παράλληλα, έχει εκπονηθεί κυκλοφορική μελέτη, η οποία στο επόμενο διάστημα θα υποβληθεί για έγκριση στις υπηρεσίες της Περιφέρειας, για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων στο ανατολικό τμήμα της πόλης.

Έξι χρόνια μετά από την έναρξη κατασκευής του μετρό και ακόμα δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει με το σταθμό στο Παπάφειο. Κάθε φορά που τίθενται σχετικές ερωτήσεις, η απάντηση είναι ότι «σύντομα θα έχουμε νέα». Πότε τελικά θα ξεκαθαρίσει το θέμα;

Το Παπάφειο έχει ταλαιπωρήσει αρκετά τη διαχείριση του έργου. Θεωρώ ότι με τη συμβολή του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ.κ. Ανθίμου έχει ουσιαστικά λυθεί και παραμένει μόνο η τυπική διευθέτηση του θέματος, τις αμέσως επόμενες ημέρες.

Πότε υπολογίζετε ότι θα υπάρχει ανάδοχος για την επέκταση προς την Καλαμαριά; Πότε θα έχουμε εγκατάσταση των εργοταξίων και πότε το έργο μπορεί να είναι έτοιμο;

Η Αττικό Μετρό, για να επισπεύσει το χρόνο κατασκευής της επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά, εκπόνησε τις μελέτες σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, εντός της εταιρίας και έτσι κατάφερε να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση και να δημοπρατήσει το έργο το έργο το Φεβρουάριο 2012. Στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται η υποβολή των προσφορών από τις διαγωνιζόμενες εταιρίες. Η υπογραφή της σύμβασης και η έναρξη των εργασιών μπορεί να γίνει εντός του έτους και η απόδοση στη λειτουργία το 2017, με την προϋπόθεση ότι δε θα υπάρξουν δικαστικές εμπλοκές μεταξύ των διαγωνιζόμενων. Παράλληλα θα πρέπει να διενεργηθούν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις με την αναγκαία συνδρομή του Δήμου Καλαμαριάς, στο αδιάνοικτο τμήμα της οδού Πόντου.

Κλείνοντας επισημαίνεται ότι είναι πλέον εμφανής η αδυναμία χρηματοδότησης του έργου από την ανάδοχο Κοινοπραξία, παρόλο που το Δημόσιο, που εκπροσωπείται από την Αττικό Μετρό, πλήρωνε και πληρώνει εντός του συμβατικού χρόνου τους λογαριασμούς του έργου και δεν όφειλε ούτε οφείλει χρήματα για εκτελεσμένες εργασίες. Οι εργαζόμενοι της αναδόχου Κοινοπραξίας, στους οποίους ο εργοδότης τους οφείλει δεδουλευμένα, πληρώνονται τις αμέσως επόμενες ημέρες απ΄ευθείας από την Αττικό Μετρό. Παράλληλα, προβαίνουμε στις νόμιμες ενέργειες για να αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται. Θέλω για μια ακόμη φορά να επαναλάβω ότι το “Μετρό της Θεσσαλονίκης”, ένα έργο δύσκολο εκ φύσεως, που υλοποιείται κατά τη διάρκεια μιας πρωτοφανούς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης στην πατρίδα μας, δεν προσφέρεται για αντιπαλότητες και επικοινωνιακές αντιπαραθέσεις. Ας βοηθήσουμε όλοι για να παραδοθεί το Μετρό στους πολίτες, που το έχουν τόσο πολύ ανάγκη, το συντομότερο δυνατό.

AM_Press_11.06.2012_LG

Print Friendly, PDF & Email
Scroll Up