ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – Απάντηση στο ΤΕΕ/ΤΚΜ σχετικά με τα αρχαιολογικά ευρήματα στο Σταθμό Βενιζέλου

Με πρόσφατο Δελτίο Τύπου (15.07.2014) το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ (ΤΕΕ/ΤΚΜ) ασκεί μια ανεπίτρεπτα άδικη κριτική στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. (ΑΜ) με αφορμή τα αρχαιολογικά ευρήματα στο Σταθμό «ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ», με έντονα επικριτικούς χαρακτηρισμούς.

Σε απάντηση των ισχυρισμών του ΤΕΕ/ΤΚΜ, που μάλιστα αναφέρουν ότι η ΑΜ «προσπάθησε να κρύψει το θέμα αυτό κάτω από το χαλί», θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η ΑΜ συνεργάστηκε από την πρώτη στιγμή με όλους τους αρμόδιους, αλλά και τους ενδιαφερόμενους φορείς που θέλησαν τη συνεργασία, προκειμένου να επιλυθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το κρίσιμο αυτό ζήτημα. Για τον λόγο αυτό, σας παραπέμπουμε στις δηλώσεις του Προέδρου της ΑΜ στην εφημερίδα «ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ», οι οποίες έγιναν προ ενός έτους (Ιούλιος 2013) και με τις οποίες αναφέρεται στη συνεργασία αυτή, ενώ έθεσε το πλαίσιο μιας λύσης κοινά αποδεκτής, που θα επιτρέπει αφ’ ενός να προχωρήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, αφού προηγουμένως αποσπαστούν προσωρινά οι αρχαιότητες και αφ’ ετέρου την επανατοποθέτηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων εντός του Σταθμού, σε ποσοστό περίπου 80% (επισυνάπτεται το ανωτέρω δημοσίευμα).

Σήμερα η ΑΜ έχει υλοποιήσει την Απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού για ανασχεδιασμό του Σταθμού «Βενιζέλου», η οποία επιτρέπει την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων σε ποσοστό περίπου 85%. ‘Aλλωστε, η ανωτέρω Απόφαση έλαβε υπόψη και τις προτάσεις τόσο του ΑΠΘ, όσο και του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Το ΚΑΣ, ως είναι γνωστό, είναι το μόνο αρμόδιο όργανο να κρίνει και να αξιολογεί τελικώς όλα τα δεδομένα που αφορούν σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, τις γνωμοδοτήσεις του οποίου σέβεται και ακολουθεί παγίως η ΑΜ στα έργα που κατασκευάζει. Ανέκαθεν επιδίωξη της ΑΜ είναι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και η ανάδειξή της μέσω της δημιουργίας μουσειακών χώρων στους σταθμούς μετρό, γεγονός που έχει αναγνωρισθεί από τους πολίτες.

Όσον αφορά στους ισχυρισμούς του ΤΕΕ/ΤΚΜ για «στελέχωση με το απαραίτητο προσωπικό της Διεύθυνσης του Μετρό Θεσσαλονίκης», ότι δήθεν το έργο αυτό «τηλεδιοικείται», ότι η Διεύθυνση αυτή πρέπει να αποτελέσει «ανεξάρτητη οντότητα» και τέλος ότι «η πόλη διαθέτει το απαιτούμενο στελεχιακό δυναμικό προκειμένου να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις του έργου» (υπονοώντας δηλαδή ότι η ΑΜ δεν διαθέτει κάτι παρόμοιο), θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:

  • Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υλοποιήσει και συνεχίζει να υλοποιεί με επιτυχία πληθώρα έργων Μετρό και Τραμ, τα οποία έχουν κερδίσει την διεθνή αποδοχή με την ύψιστη ασφάλεια, την άρτια λειτουργικότητα και την αποδεδειγμένα άριστη ποιότητα και αισθητική τους.
  • Αυτό έχει καταστεί δυνατό μέσα από την ευρεία τεχνογνωσία της, η οποία αποκτήθηκε με μεγάλο κόπο και κόστος την τελευταία 20ετία, φέρνοντας την εταιρεία σε ένα υψηλό τεχνικά επίπεδο, ώστε να ζητείται η βοήθειά της από άλλα έργα Μετρό από εξωτερικό, πληθώρα δε στελεχών της συνδράμουν ουσιαστικά στην υλοποίηση έργων Μετρό αλλά και Τραμ σε διεθνές επίπεδο (Κατάρ, Σαουδική Αραβία, Λονδίνο, Καναδά, Αυστραλία, κλπ.)
  • Τα έργα Μετρό, παγκόσμια, υλοποιούνται από άκρως εξειδικευμένες εταιρείες που έχουν τη γνώση και την εμπειρία να συγκεράσουν την λίαν απαιτητική κατασκευή σηράγγων, σταθμών και φρεάτων σε αστικό περιβάλλον με μηδενικές επιπτώσεις στα παρακείμενα κτίρια και υποδομές, με τον συνδυασμό 45 περίπου ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων υψηλής τεχνολογίας, καθώς και με υπεραυτόματους συρμούς, μεταφέροντας με ασφάλεια, αξιοπιστία και ακρίβεια δεκάδες χιλιάδες επιβάτες την ώρα.
  • Οι χρηματοδότες έργων Μετρό, ως είναι γνωστό, εμπιστεύονται μόνο αυτές τις λίγες εξειδικευμένες εταιρείες, οι οποίες έχουν επανειλημμένα αποδείξει την ικανότητα και τις δυνατότητές τους να ολοκληρώσουν αυτά τα δύσκολα έργα.
  • ‘Aλλωστε, δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι εξαρχής η ΑΜ κλήθηκε να αναλάβει το έργο αυτό, κατόπιν σχετικής εισήγησης του ΣΑΣΘ προς το ΥΠΕΧΩΔΕ, όταν διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν πλέον δυνατόν να προχωρήσει ως Έργο Παραχώρησης.

Πέραν των ανωτέρω, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι βάσει του νόμου για την εκτέλεση των δημοσίων έργων, η διοίκηση ενός έργου ασκείται από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία, στην προκειμένη περίπτωση από τη Διεύθυνση του Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία ως γνωστόν εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Επομένως, τα περί τηλεδιοίκησης του έργου είναι άστοχα και παραπλανητικά.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η Διευθύνουσα Υπηρεσία του έργου έχει στελεχωθεί τόσο με έμπειρα στελέχη της Αθήνας, όσο και με ικανότατο στελεχιακό δυναμικό της Θεσσαλονίκης, ενώ υποστηρίζεται ενεργά από τον Σύμβουλο για το Μετρό Θεσσαλονίκης (SYSTRA-SKALOS). Σημειωτέον επίσης, ότι η συμμετοχή στην εκπόνηση των μελετών του έργου από το εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό της πόλης είναι ήδη ιδιαίτερα σημαντική.

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι νέες προσλήψεις για την στελέχωση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, δεν μπορούν να γίνουν στην παρούσα συγκυρία κατά την οποία δεν επιτρέπονται από την κείμενη νομοθεσία προσλήψεις προσωπικού σε εταιρείες του δημοσίου.

Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., με γνώμονα όπως πάντοτε το δημόσιο συμφέρον, για μία ακόμη φορά ζητά από τους φορείς και τις υπεύθυνες αρχές της πόλης, να συνδράμουν ουσιαστικά σε αυτή τη δύσκολη προσπάθειά της για να ξεπεραστούν όλες οι δυσκολίες και οι αντιξοότητες και να παραδοθεί το Έργο το συντομότερο δυνατό στους πολίτες της Θεσσαλονίκης.

AM_Press_16.07.2014_LG

Print Friendly, PDF & Email
Scroll Up