Χρηματοδότηση

Χρηματοδότηση

 

Επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό Αθήνας, Τμήμα «Αγ. Μαρίνα – Πειραιάς και Συρμοί του Μετρό Αθήνας

Το έργο της Επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό Αθήνας, Τμήμα «Αγ. Μαρίνα – Πειραιάς» και Συρμοί του Μετρό Αθήνας συγχρηματοδοτείται από πόρους της Ε.Ε. ως τμηματοποιημένο έργο (phasing) μεταξύ των δύο Προγραμματικών Περιόδων ΕΣΠΑ 2007-2013, Ε.Π. «ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ, ΛΙΜΑΝΙΑ, ΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» (Φάση Α’) και ΕΣΠΑ 2014-2020, Ε.Π. «ΥΠΟΔΟΜΕΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»  (Φάση Β΄).

Το φυσικό αντικείμενο του έργου, που έχει ενταχθεί στις Πράξεις των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων μέσω των οποίων το έργο συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, αφορά στην κατασκευή της δυτικής επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας προς Πειραιά, από τον Σταθμό Αγία Μαρίνα έως τον επίσταθμο του Δημοτικού Θεάτρου. Το μήκος της γραμμής είναι 7,6 χλμ με 6 νέους σταθμούς μετρό: Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο. Επίσης το έργο περιλαμβάνει και την προμήθεια 17 συρμών (σειράς ΙΙΙ) για τις ανάγκες των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας.

Προϋπολογισμός: Ο συνολικός εγκεκριμένος προϋπολογισμός του ενταγμένου έργου (Φάση Α΄ και Φάση Β΄) είναι 763 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Σκοπιμότητα (αναγκαιότητα / αναμενόμενα ωφέλη):

Ο Πειραιάς, σύμφωνα με την απογραφή του 2011, είναι μια πόλη 176.000 κατοίκων ως προς τη διοικητική μονάδα του Δήμου και 466.000 κατοίκων στην ευρύτερη περιοχή, που υποδέχεται όμως σε καθημερινή βάση περισσότερες από 330.000 μετακινήσεις (από τις οποίες το 18% περίπου προέρχεται από την ζώνη Δήμων κατά μήκος του θαλασσίου μετώπου μέχρι τη Βουλιαγμένη και το 26% από τους δήμους δυτικά και βορειοδυτικά του Πειραιά μέχρι το Περιστέρι και το Χαϊδάρι). Πέραν του μεγάλου πληθυσμού του, αποτελεί το σημαντικότερο βιομηχανικό κέντρο της χώρας και το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της ελληνικής οικονομίας, ενώ διαθέτει τον μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση λιμένα της Ευρώπης (12 εκατ. επιβάτες ετησίως). Τέλος, διαθέτει πολλές υπερτοπικές χρήσεις μητροπολιτικού χαρακτήρα όπως: το Πανεπιστήμιο Πειραιά, το Τζάννειο Νοσοκομείο και το Νοσοκομείο Μεταξά, το Συγκρότημα Πολεμικού Ναυτικού στο Παλατάκι το οποίο περιλαμβάνει τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, τη Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου και την Υπηρεσία Φάρων και δύο μεγάλα Στάδια, το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας και το Στάδιο Γ. Καραϊσκάκης. Ο Πειραιάς σήμερα εξυπηρετείται συγκοινωνιακά μέσα από ένα δίκτυο λεωφορειακών γραμμών, μερικές τοπικές γραμμές τρόλεϊ και την παλαιά γραμμή του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου που οδηγεί από το Νέο Φάληρο απευθείας στο Λιμάνι, παρακάμπτοντας όμως το κέντρο της πόλης. Η δε υφιστάμενη παραλιακή γραμμή Τραμ (κατά μήκος του παραλιακού μετώπου του Σαρωνικού) πλησιάζει μεν τον Πειραιά, αλλά φτάνει μόνο στην εξωτερική του πύλη, το Νέο Φάληρο. Στο εσωτερικό του Πειραιά είναι πλέον καθημερινά πρόδηλες οι συνθήκες κυκλοφοριακού κορεσμού με όλα τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αυτό συνεπάγεται, καθώς και το οξύτατο πρόβλημα στάθμευσης για τα οχήματα κατοίκων και επισκεπτών – εργαζομένων, ιδιαίτερα στις κεντρικές του περιοχές.

Στα αναμενόμενα ωφέλη του έργου συγκαταλέγονται: Η μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων και των επιπτώσεών τους σαν αποτέλεσμα της λειτουργίας του συστήματος Μετρό. Η μείωση του κόστους μετακίνησης των κινούμενων σήμερα με ΙΧ αυτοκίνητα ή ταξί. Η μείωση του λειτουργικού κόστους των λεωφορείων του ΟΑΣΑ λόγω αποσυμφόρησης της πόλης σαν αποτέλεσμα της λειτουργίας του συστήματος του Μετρό. Η εξοικονόμηση χρόνου μετακίνησης των κινούμενων σήμερα με ΙΧ αυτοκίνητα, ταξί και λεωφορεία του ΟΑΣΑ λόγω αποσυμφόρησης της πόλης.

 

 

Δυτική επέκταση του Τραμ στον Πειραιά

Το έργο της Δυτικής επέκτασης του Τραμ στον Πειραιά συγχρηματοδοτείται από πόρους της Ε.Ε. ως τμηματοποιημένο έργο (phasing) μεταξύ των δύο Προγραμματικών Περιόδων ΕΣΠΑ 2007-2013, Π.Ε.Π. «ΑΤΤΙΚΗ» (Φάση Α’) και ΕΣΠΑ 2014-2020, Π.Ε.Π. «ΑΤΤΙΚΗ»  (Φάση Β΄).

Το φυσικό αντικείμενο, που έχει ενταχθεί στις Πράξεις των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων μέσω των οποίων το έργο συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, περιλαμβάνει 4,8 χλμ. γραμμής μετρό, 5 νέους σταθμούς και 9 συρμούς.

Προϋπολογισμός: Ο συνολικός εγκεκριμένος προϋπολογισμός του ενταγμένου έργου είναι €113 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ).

Σκοπιμότητα (αναγκαιότητα / αναμενόμενα ωφέλη):

Ο Πειραιάς, σύμφωνα με την απογραφή του 2011, είναι μια πόλη 176.000 κατοίκων ως προς τη διοικητική μονάδα του Δήμου και 466.000 κατοίκων στην ευρύτερη περιοχή, που υποδέχεται όμως σε καθημερινή βάση περισσότερες από 330.000 μετακινήσεις (από τις οποίες το 18% περίπου προέρχεται από την ζώνη δήμων κατά μήκος του θαλασσίου μετώπου μέχρι τη Βουλιαγμένη και το 26% από τους δήμους δυτικά και βορειοδυτικά του Πειραιά μέχρι το Περιστέρι και το Χαϊδάρι). Πέραν του μεγάλου πληθυσμού του, αποτελεί το σημαντικότερο βιομηχανικό κέντρο της χώρας και το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της ελληνικής οικονομίας, ενώ διαθέτει τον μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση λιμένα της Ευρώπης (12 εκατ. επιβάτες ετησίως). Τέλος, διαθέτει πολλές υπερτοπικές χρήσεις μητροπολιτικού χαρακτήρα όπως: το Πανεπιστήμιο Πειραιά, το Τζάννειο Νοσοκομείο και το Νοσοκομείο Μεταξά, το Συγκρότημα Πολεμικού Ναυτικού στο Παλατάκι, το οποίο περιλαμβάνει τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, τη Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου και την Υπηρεσία Φάρων και δύο μεγάλα Στάδια, το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας και το Στάδιο Γ. Καραϊσκάκης. Ο Πειραιάς σήμερα εξυπηρετείται συγκοινωνιακά μέσα από ένα δίκτυο λεωφορειακών γραμμών, μερικές τοπικές γραμμές τρόλεϊ και την παλαιά γραμμή του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου που οδηγεί από το Νέο Φάληρο απευθείας στο λιμάνι, παρακάμπτοντας όμως το κέντρο της πόλης.

Στο εσωτερικό του Πειραιά είναι πλέον καθημερινά πρόδηλες οι συνθήκες κυκλοφοριακού κορεσμού με όλα τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αυτό συνεπάγεται, καθώς και το οξύτατο πρόβλημα στάθμευσης για τα οχήματα των κατοίκων, των επισκεπτών και των εργαζομένων, ιδιαίτερα στις κεντρικές του περιοχές.

Στα αναμενόμενα ωφέλη του έργου συγκαταλέγονται: Η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών πρόσβασης στην περιοχή με ΜΜΜ (νέα υποδομή μέσου σταθερής τροχιάς). Η εξοικονόμηση χρόνου μετακίνησης των κινούμενων (σήμερα) με ΙΧ αυτοκίνητα, ταξί και λεωφορεία, λόγω της αναβάθμισης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) αλλά και της αποσυμφόρησης της πόλης. Η προστασία του περιβάλλοντος, καθώς το Τραμ είναι ένα φιλικό στο περιβάλλον ΜΜΜ, ενώ ταυτόχρονα εκλογικεύεται και η χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου, το οποίο είναι ένα ρυπογόνο για το περιβάλλον μέσο μετακίνησης.

Print Friendly, PDF & Email
Μεγέθυνση / Σμίκρυνση